Gå til sidens hovedinnhold

Velkommen i klubbhuset

Du er blitt avhengig, sier eldstedattera. Avhengig? Nei. Eller? Litt, kanskje.

SIGNERT

Jeg forsøker å skrive dette mens jeg sitter og prater om strømpriser med Fredrik Solvang. Han lurer på hva vi synes om Debatten på NRK torsdag. Ronny, Kristian og Maren er også med i diskusjonen, og det sitter 78 personer og hører på.

Vi er på Clubhouse, den store snakkisen på sosiale medier den siste par ukene. Hva er dette? Clubhouse er en ny variant av et sosial medium. Greia her er at det kun snakkes. Du kan ikke skrive noe til noen, og ingenting blir liggende tilgjengelig etterpå. Vær der, eller gå glipp av det (noe du antakelig lever godt med).

Slik er det: Man oppretter rom der det snakkes, eller går inn i et som allerede er der. Rommene kan være åpne eller private, for deg og noen venner – eller for Gud og hvermann. Rommene har ofte et tema, og så går det derfra.

Det opprettes også klubber, men denne tilgangen har vært såpass begrenset at det så langt bare er én norsk klubb.

Noen er moderatorer og kan styre samtalen. Alle i publikum kan man rekke opp hånda og snakke, hvis moderatorene tillater det.

Det hele er underlig sjarmerende, lærerikt og utviklende. Man kommer i kontakt med kjente og ukjente folk som deler meninger og kunnskap. Eller bare litt fjas.

Hva kan det sammenlignes med? Noen sammenligner det med en podkast eller et radioprogram der du fortløpende kan ta ordet. Andre kaller det Twitter, bare med lyd. For vi som har levd og vært på nettet en stund, kan kanskje følelsen sammenlignes med chattetjenesten IRC, på speed – der du plutselig kan sitte og høre på en samtale med Elon Musk, Vanilla Ice – eller kanskje heller Trine Skei Grande og Petter Stordalen. Og du kan be om ordet.

Hvem er der? Det var visst musikkbransjen som var målgruppen først. I Norge fulgte gründermiljøet, markedsførerne og andre førstebrukere. Så raste journalistene, politikerne og hvem som helst inn.

I diskusjonen om strømpriser kom det derfor også inn en faktisk strømpris-ekspert, en fin fyr som jobber med vanskeligstilte familier i Drammen, og en uføretrygdet alenemor – alle med sine perspektiver.

Likevel er klubbhuset bare halvveis åpent for hvem som helst. Her er et ømt punkt: Foreløpig er appen kun tilgjengelig fra Apple-enheter. Android-brukerne er ikke med så langt. Du må fortsatt også ha invitasjon for å bli med. Dette er for å begrense en eksplosiv vekst som nå stadig får serverne til å hinke. I tillegg er det jo et kjent triks å skape ekstra etterspørsel og interesse ved å begrense tilgangen. Likevel er det egentlig bare å registrere seg, så blir du normalt kjapt sluppet inn av noen du kjenner der fra før.

Og da er vi over på datasikkerhet og personvern. Som med alle sosiale medier, samles det inn data. Og appen blir ekstra funksjonell om du deler kontaktlista på telefonen. Da finner kjentfolk hverandre.

Men hva gjøres med den informasjonen? Listene blir ikke tilgjengeliggjort, men alt kan jo hackes eller kanskje selges. Hva kan en østlig makt få ut av kontaktlista til en statsråd? For en redaktør eller journalist som holder kildevernet hellig, bør rådet være å aldri lagre sensitive kilder i systemkontaktene på telefonen, uavhengig av Clubhouse. Og du kan si nei til å dele kontaktene.

Det er foreløpig også full åpenhet. De som følger deg, kan se hvilke rom du er i. Og det skal brukes fullt navn. Det gir problemstillinger og begrensninger, men har også positive sider. Og alt kan misbrukes eller trikses med.

Så hva skal du bruke Clubhouse til? Hva du vil. For Haugesunds Avis tror jeg Clubhouse kan være et fint sted for leserkontakt og kjappe debatter. Kanskje bør vi kjøre podkast der, og så få spørsmål inn fra dem som lytter på? Andre bedrifter finner sine bruksområder. Det er mange organiserte debatter nå.

Men mest er Clubhouse et sted for å lære av andre folk, utvide horisontene, diskutere ting du er interessert i. Torsdag kveld lagde noen et lite rom for kultur på Haugalandet – her er det bare egen blyghet som setter grenser.

Så, er du nysgjerrig, sjekk det ut. Søk meg gjerne opp, så guider jeg deg rundt. Et par tips: Følg mange forskjellige folk med forskjellig kompetanse og interesser – da blir anbefalingene til deg også varierte og gode. Hopp fra rom til rom. Lytt litt, og være ikke redd for å be om ordet. Så begynner snøballen å rulle.

Kanskje blir du hekta.

PS! Clubhouse er under utvikling. Nye funksjoner vil komme. Mye spenning er knyttet til hvordan tjenesten etter hvert skal finansieres. Kan det bli en abonnementstjeneste? Vil bedrifter betale for å kunne opprette klubber og rom? Og, som det sies: Hvis du ikke betaler for noe, er du antakelig produktet. I så fall blir det fort reklame, der brukerdataene våre opplagt kan være mye verdt.

Kommentarer til denne saken