Har sosiale medier ødelagt håpet om at ungdommer skal fortsette å lese bøker, eller har det blitt med på å forsterke interessen i litteratur og bøker? Foreldre som klager på mobilbruken av ungdommene deres, besteforeldre som sier at ting var bedre før i tiden, og andre voksne som har påstanden at ungdommer ikke leser lengre.

Ifølge en undersøkelse av Ungdata så bruker en gjennomsnittlig ungdom over tre timer på skjerm og plukker opp mobilen gjennomsnittlig 58 ganger om dagen. Men andre statistikker som SSB sier at en av fire nordmenn leser gjennomsnittlig en time daglig. En undersøkelse fra 2019 hvor blant et representativt utvalg av unge i alderen 15 til 25 år fra hele landet viser at 74% leser under 5 bøker i året.

I de siste årene har teknologien tatt over store deler av livene våre, spesielt livene til barna og ungdommen. Ungdommer som fortsatt aktivt leser bøker på fritiden, er sett på som nerdete av andre og et ‘et sjeldent syn’ av voksne. Skal dette bety at bøker dør ut om noen år og senere blir til en ny ‘vintage’ trend igjen? Har vi ungdommer så dårlig konsentrasjon at vi kan ikke sette oss ned og lese noen få sider i en bok lengre? Kommer bokklubben min til å dø ut fordi alle har blitt mer opptatt av hvilken ny Netflix serie som er mest populær?

Emneknaggen #BookTok på sosiale nettverket Tiktok har under Korona-pandemien eksplodert og har til nå 77,8 billioner visninger. De korte 30-sekund videoene dreier seg om hvilke bøker ligner mest på din favorittserie, eller hvilken bok passer best til deg angående fra hvilken sesong du liker best i året, eller en viss estetikk du liker. Disse korte videoene fra dyktige unge lesere som samfunnet kanskje ikke har lagd merket til før, har økt interessen i å lese bøker. Noen vil si at Instagram, Tiktok og andre sosiale medier har blitt med på å lage en bokrevolusjon. Det er nå mye lettere å finne en bok med konkrete ting du liker og diskutere det med andre.

Jeg selv trodde at Tiktok er bare en ny plattform hvor yngre barn kan ha det kjekt og underholde seg. Men #BookTok er en skikkelig skatt blant alt tullet som blir lastet opp. I 2021 da jeg først ble skikkelig interessert i litteratur så leste jeg 15 bøker totalt. Nå i 2022 etter å ha vært mer engasjert i den digitale bokverdenen har jeg lest 43 bøker. Flere venner har begynt å lese og blitt med i bokklubben på videregående skolen. Vi forventet kanskje 5 eller 7 nye medlemmer i klubben, men når det dukket opp 15-20 nye elever så var vi alle ganske overrasket.

#BookTok og sosiale medier har økt interessen så mye at i fjor ble det trykt opp 825.7 millioner bøker, en 9% økning år etter år og 19% fra 2019, sier NPD Group. Dette er det høyeste antall bøker de har målt siden NPD Group startet å spore salg i 2004. Selskapet sier at #BookTok har hjulpet å selge 20 millioner bøker i 2021. Emneknaggen har fått så mye oppmerksomhet siden i fjor at flere bok butikker både i Norge og rundt verden at de nå har hyller under kategorien ‘bøker på #BookTok’ hvor de promoterer bøkene som er populære på plattformen.

Vi er alle avhengige av sosiale medier til en viss grad, men å si at ungdommen ikke leser bøker lengre blir feil. Vi leser mer enn vi pleide, vi har mer folk å snakke om bøkene med og vi kan finne konkrete konsepter enklere. Det er mye feil med dagens sosiale medier, men det kommer mye vakkert og viktig ut av det også. Dette er en av eksemplene, vi leser fortsatt.