Hva er innholdsmarkedsføring?

Innholdsmarkedsføring er et kommersielt annonseprodukt. Det betyr at det er en kommersiell aktør som skaper innhold som er av interesse for personer som virksomheten ønsker å nå ut til. Til dette kjøper de kommersiell markedsføringsplass i nettavisers annonsebilag, skilt fra redaksjonelt innhold.

God innholdsmarkedsføring gir leserne ny kunnskap og gode opplevelser. Gjennom dette bygges en relasjon mellom virksomheten og leseren, og virksomhetens omdømme og profil utvikles. Innholdet skal gi en merverdi for leseren, uavhengig av om man ønsker å forta kjøp. Innholdsmarkedsføring bruker tekst, bilder og eventuelt video som fortellerverktøy.

Hvorfor innholdsmarkedsføring?

For 100 år siden var det kontroversielt at avisen trykte annonser i avisen. Ved introduksjon var det for mange uvant. Siden det framgikk tydelig at annonsene ikke var redaksjonelt innhold, ble dette en viktig funksjon for lokalavisen av to årsaker. Det handlet om at lokalavisen kunne utvikle en arena som samlende torgfunksjon, en arena som førte til at lokale næringsdrivende nådde ut til sine kunder med sitt budskap. Derigjennom kunne de skape grunnlag for sin virksomhet og lokale arbeidsplasser.

I tillegg utgjorde annonsene for avisen viktig finansiering av journalistikk, samtidig som redaksjonell uavhengighet ble opprettholdt. Over tid har markedsføringen utviklet seg på mange måter, og særlig den digitale revolusjonen har åpnet for nye løsninger. Vår avis ønsker å utvikle seg med lokale annonsører, og gjør dette ved å tilby markedsføringsløsninger som gir annonsørene god effekt.

Innholdsmarkedsføring er i ferd med å etablere seg som et virkningsfullt markedsføringsprodukt i både internasjonale og nasjonale medier. Gjort på riktig måte, er det vår oppfatning at dette er et godt og viktig produkt som også lokale annonsører skal få tilgang til.

Hvordan ser vi forskjell?

Innholdsmarkedsføring er et rent kommersielt produkt. Redaksjonen i vår avis har ingenting med dette å gjøre. Derfor er det også viktig at leserne ser og forstår forskjellen på redaksjonelt og kommersielt innhold. Kravet til slikt skille understrekes tydelig i de etiske retningslinjene for medier, kalt Vær Varsom-plakaten, og særlig punkt 2.6.

Kommersielt innhold skal være tydelig merket. Dette er hos oss gjort med merking på forsiden, med ordet «Annonse» i bildet. Ved å klikke på saken, kommer leseren til en side som er vesentlig annerledes i utforming enn redaksjonelt innhold. Toppen av siden er merket med «Annonsebilag», og øverst i teksten ligger en merking av at innholdet er innholdsmarkedsføring. Virksomheten som er avsender av budskapet er tydelig merket med logo.l.

Tydelighet

For vår avis er det viktig at leserne umiddelbart ser og forstår forskjellen på innholdsmarkedsføring og ordinært redaksjonelt innhold. Akkurat som for 100 år siden er avisens redaksjonelle integritet og uavhengighet er usedvanlig viktig for oss. Dersom noen opplever at skillet og merkingen er utydelig, vil vi høre det så snart som mulig. Det er viktig at lokalavisen kan tilby gode og effektive markedsføringsprodukter, men vi vil ikke gjøre det på bekostning av vår troverdighet.

Lukk

– Det er ikke stjerneskudd alt som beveger seg på himmelen

Annonse fra Kongsberg Satellite Services

KSAT er en norsk suksesshistorie. Innenfor et av verdens mest avanserte teknologifelt har bedriften med hovedkontor i Tromsø blitt ledende. Målsettingen er å omsette for en milliard i 2020, og nå trenger de flere flinke folk på laget.

Mennesket har alltid sett opp mot stjernehimmelen. I moderne tid har verden fått et større behov for perspektiv ovenfra.

– Det er ikke stjerneskudd alt som beveger seg på himmelen, forteller Alf Eirik Røkenes, økonomidirektør i KSAT.

Noen av lysene som når oss fra verdensrommet er satellitter. Og de sender viktig informasjon ned til kloden vår, rett i hendene til KSAT.

Data som redder liv

– Satellitter sender ned enorme datamengder. Denne dataen sender vi videre til kunder eller så bruker vi den selv til analyse, forteller Alf Eirik Røkenes, økonomidirektør i KSAT.

Dataene han snakker om er noe alle kan relatere seg til og som ofte angår oss som lever her nede på jorda. Verdens værmelding – en storm som er på vei, når treffer den? Naturkatastrofer. Skipsdeteksjon og hvorvidt det foregår ulovlig fiske. En båt med flyktninger i Middelhavet. Oljesøl som må oppdages tidlig. Satellittbildene gir viktig informasjon som i flere tilfeller har reddet liv.

Og det er nettopp disse dataene som er kjernen i KSAT sin virksomhet.

– Vi eier ingenting i verdensrommet, men på landjorda har vi bakkestasjoner over hele kloden, forklarer han.

Hovedkontoret og antenneparken i Tromsø (Foto: Ole Åsheim, NordlysLab )

Unik kompetanse

Det ikke bare den gode sosiale kulturen som får de ansatte til å trives på jobb, de jobber med noe de synes er engasjerende og føler eierskap til. I tillegg har de en unik kompetanse innenfor sitt felt, som anses som særegen ikke bare i Tromsø, men også globalt.

Hvordan får man seg jobb i KSAT? Krever det en spesiell utdanning?

– Ingen som jobber i KSAT kan noe av dette spesialfeltet fra før. Læringen starter hos oss, og mange ganger er vi først i verden på det vi gjør.

Operasjonsrommet på KSAT (Foto: Ole Åsheim, NordlysLab )

KSAT har kontorer i Oslo, på Svalbard, i Stockholm og i San Fransisco. Plasseringene er strategisk men også tilfeldig.

– Vi har funnet unik kompetanse og latt folkene få være og bo der de er.

Hovedkontoret deres er i Tromsø, og der har de vært siden 1968. Den geografiske plasseringen kunne ikke vært bedre for satellittvirksomhet.

Vi skal være verdens ledende kommersielle satellittsenter

Visjonen til KSAT

KSAT er snart 200 ansatte med en stor visjon. Innen 2020 skal de ha nærmere 300 engasjerte medarbeidere med høy kompetanse og omsette for 1 milliard.

En bedrift med vekst i rakettfart. 

KSAT har 6 stillinger som skal bemannes, er du den rette? 


Driftstekniker

Systemingeniører

Systemingeniører, infrastruktur

Programutviklere

Prosjektleder Government Programs

Driftsingeniør 

Redaksjonen i Haugesunds Avis har ingen rolle i produksjonen av dette innholdet