Hva er innholdsmarkedsføring?

Innholdsmarkedsføring er et kommersielt annonseprodukt. Det betyr at det er en kommersiell aktør som skaper innhold som er av interesse for personer som virksomheten ønsker å nå ut til. Til dette kjøper de kommersiell markedsføringsplass i nettavisers annonsebilag, skilt fra redaksjonelt innhold.

God innholdsmarkedsføring gir leserne ny kunnskap og gode opplevelser. Gjennom dette bygges en relasjon mellom virksomheten og leseren, og virksomhetens omdømme og profil utvikles. Innholdet skal gi en merverdi for leseren, uavhengig av om man ønsker å forta kjøp. Innholdsmarkedsføring bruker tekst, bilder og eventuelt video som fortellerverktøy.

Hvorfor innholdsmarkedsføring?

For 100 år siden var det kontroversielt at avisen trykte annonser i avisen. Ved introduksjon var det for mange uvant. Siden det framgikk tydelig at annonsene ikke var redaksjonelt innhold, ble dette en viktig funksjon for lokalavisen av to årsaker. Det handlet om at lokalavisen kunne utvikle en arena som samlende torgfunksjon, en arena som førte til at lokale næringsdrivende nådde ut til sine kunder med sitt budskap. Derigjennom kunne de skape grunnlag for sin virksomhet og lokale arbeidsplasser.

I tillegg utgjorde annonsene for avisen viktig finansiering av journalistikk, samtidig som redaksjonell uavhengighet ble opprettholdt. Over tid har markedsføringen utviklet seg på mange måter, og særlig den digitale revolusjonen har åpnet for nye løsninger. Vår avis ønsker å utvikle seg med lokale annonsører, og gjør dette ved å tilby markedsføringsløsninger som gir annonsørene god effekt.

Innholdsmarkedsføring er i ferd med å etablere seg som et virkningsfullt markedsføringsprodukt i både internasjonale og nasjonale medier. Gjort på riktig måte, er det vår oppfatning at dette er et godt og viktig produkt som også lokale annonsører skal få tilgang til.

Hvordan ser vi forskjell?

Innholdsmarkedsføring er et rent kommersielt produkt. Redaksjonen i vår avis har ingenting med dette å gjøre. Derfor er det også viktig at leserne ser og forstår forskjellen på redaksjonelt og kommersielt innhold. Kravet til slikt skille understrekes tydelig i de etiske retningslinjene for medier, kalt Vær Varsom-plakaten, og særlig punkt 2.6.

Kommersielt innhold skal være tydelig merket. Dette er hos oss gjort med merking på forsiden, med ordet «Annonse» i bildet. Ved å klikke på saken, kommer leseren til en side som er vesentlig annerledes i utforming enn redaksjonelt innhold. Toppen av siden er merket med «Annonsebilag», og øverst i teksten ligger en merking av at innholdet er innholdsmarkedsføring. Virksomheten som er avsender av budskapet er tydelig merket med logo.l.

Tydelighet

For vår avis er det viktig at leserne umiddelbart ser og forstår forskjellen på innholdsmarkedsføring og ordinært redaksjonelt innhold. Akkurat som for 100 år siden er avisens redaksjonelle integritet og uavhengighet er usedvanlig viktig for oss. Dersom noen opplever at skillet og merkingen er utydelig, vil vi høre det så snart som mulig. Det er viktig at lokalavisen kan tilby gode og effektive markedsføringsprodukter, men vi vil ikke gjøre det på bekostning av vår troverdighet.

Lukk

Fritidsinteresser gav drømmejobb

Annonse fra AutoStore

- Jeg har alltid vært interessert i elektronikk og programmering, og hatt mange prosjekter på fritiden, forteller Anders Østevik. Han er systemutvikler i AutoStore, og har roboter som en del av arbeidshverdagen.

AutoStore i Nedre Vats lager robotstyrte lagersystemer som selges over hele verden. Anders fikk jobben som systemutvikler i konkurranse med 40 andre.

- Under intervjuet var de veldig opptatt av fritidsinteresser. Jeg fortalte at jeg drev med musikk, elektronikk og programmering, og alltid har likt å bygge mine egne ting, forteller han.

Han forstod ikke helt hvorfor hobbyer var så viktig.

- Men etter å ha jobbet her en stund ser jeg at AutoStore er ute etter ansatte som er kreative og selvdrevne. Det merkes også på arbeidsmiljøet. Vi har vår egen «maker-gruppe» som driver prosjekter på kveldstid og har det veldig gøy, forteller Anders.

Bursdag med rakettoppskyting
Han vokste opp på Syre på Karmøy, med en pappa som alltid har vært en skikkelig «Petter Smart».

Anders Østevik (Foto: Steffen Jenssen)

- Han laget alt mulig, og klassekamerater husker fortsatt bursdagsselskapet mitt i 4. klasse. Pappa stilte med en egen oppskytingsrampe for vannraketter. De dalte ned under fallskjermer laget av plastposer. Jeg er nok litt arvelig belastet, smiler Anders.

Musikk gav motivasjon
Etter videregående valgte Anders musikklinje på folkehøgskole.

- Jeg spilte i band og fikk god tid til å drive med musikk. Det var godt med en pause fra vanlig skole, og året gav meg lyst til å ta fatt på studier, sier han.

Godt å begynne i jobb
Det ble 5 år og mastergrad i elektronikk ved Universitetet i Bergen.

- Jeg er veldig praktisk, og var glad da jeg var ferdig utdannet sivilingeniør og kunne begynne i jobb. Allerede den første dagen her ble jeg bedt om å løse et problem med et kretskort. Det var en skikkelig god følelse å bli dratt inn i oppgaver så tidlig, og jeg har fått veldig mange varierte og spennende utfordringer i denne jobben, forteller han.

Røyk fra roboten
I et selskap som skal utvikle løsninger i verdensklasse blir prøving og feiling en del av arbeidsdagen.

- Jeg var ganske svett første gangen det kom røyk fra en robot jeg jobbet med. Jeg visste at jeg hadde store verdier mellom hendene. Men vi blir vant til å få mye ansvar og teste ut nye løsninger. Det er noe av det som gjør jobben her så spennende.

Flyttet til Vats
Etter å ha jobbet i AutoStore halvannet år fikk Anders med seg kjæresten, som er agronom, og flyttet til Nedre Vats.

- Hun jobber som avløser på en gård og ringevikar i barnehage. Jeg har gangavstand til jobben. Vi har foreløpig leid et hus her, og trives veldig godt, sier Anders.

På AutoStore har de ansatte mange prosjekter også etter jobb. De har bygget sin helt egen brusmaskin, som har fått navnet «Vendy». Brusen blir selvsagt betalt med «AutoBux». (Foto: Steffen Jensen)

Milliardbedrift jakter smarte hoder

- Det som skjer her er i særklasse. Veksten er enorm. Fra 2017 til 2018 gikk vi fra 654 millioner til 1,2 milliard i omsetning, sier utviklingssjef i AutoStore, Ole Alexander Mæhle.

AutoStore i Vats har vært en del av Hatteland-gruppen, og ble solgt til et investeringsselskap i 2016. Selskapet holder fortsatt til i Nedre Vats, og flytter inn i større lokaler i løpet av 2019. AutoStore utvikler robotstyrte lagersystemer, som brukes av selskaper som komplett.no, XXL, Lufthansa og Puma.


Vil ha de som bygger sine egne ting
For å være verdensledende på sin løsning må AutoStore hele tiden være i utvikling.

- Vi er avhengige av å finne vår egen vei, vi går ikke etter noen andre. Derfor må vi ha de som er kreative, har hatt interesse for teknologi og drevet med egne prosjekter fra de var unge. Kanskje noen til og med har laget egne roboter, sier utviklingssjefen.


Ole Alexander Mæhle (Foto: Steffen Jenssen)

Hjem til jobb i AutoStore
Ole Alexander vokste opp i Etne, og har en mastergrad i informatikk fra Universitetet i Bergen. Etter 18 år i Bergen flyttet han og familien tilbake til Etne når ungene skulle begynne på skolen.

- AutoStore var førstevalget, og jeg var på utkikk etter ledige jobber i selskapet, forteller Ole Alexander. Han startet som prosjektleder, et år senere ble han utviklingssjef i selskapet.

- I AutoStore er det ingen tung papirmølle for å få ting gjort. Ting skjer fort, og vi snur oss raskt rundt. Det er en helt egen «spirit» her, som jeg trives enormt godt med. 



Jobb i AutoStore

Hva skal til for å få jobb hos dere?
Det viktigste er å ha en relevant utdannelse. De fleste som jobber her har en teknisk utdannelse på bachelor- eller masternivå. Gjerne innen elektronikk, datafag, programmering eller mekaniske fag. Kybernetikk og robotikk er selvsagt veldig relevant. Vi har også ansatte med yrkesfaglig bakgrunn, blant annet på testsenteret vårt. Andre avdelinger har folk som jobber med logistikk, salg, markedsføring og administrasjon. For de som er på jakt etter jobb er det smart å være synlig, ta kontakt, og gjerne søke sommerjobb her under studiene.

Hva er typiske arbeidsoppgaver hos dere?
Det er veldig variert. Fra mekanisk design og prototyping til programmering på systemnivå. Vi utvikler de forskjellige modulene selv fra grunnen av. For å få systemet til å fungere optimalt utvikler vi kretskort, elektronikk og programmeringslogikk selv. 

Hvordan er fremtiden i deres bransje?
Den er lys! Vi forventer vekst, og har stort behov for flere dyktige ansatte.

AutoStore
250 ansatte globalt
Omsetning i 2018: 1,2 mrd
Hovedkontor i Nedre Vats.

Redaksjonen i Haugesunds Avis har ingen rolle i produksjonen av dette innholdet