Hva er innholdsmarkedsføring?

Innholdsmarkedsføring er et kommersielt annonseprodukt. Det betyr at det er en kommersiell aktør som skaper innhold som er av interesse for personer som virksomheten ønsker å nå ut til. Til dette kjøper de kommersiell markedsføringsplass i nettavisers annonsebilag, skilt fra redaksjonelt innhold.

God innholdsmarkedsføring gir leserne ny kunnskap og gode opplevelser. Gjennom dette bygges en relasjon mellom virksomheten og leseren, og virksomhetens omdømme og profil utvikles. Innholdet skal gi en merverdi for leseren, uavhengig av om man ønsker å forta kjøp. Innholdsmarkedsføring bruker tekst, bilder og eventuelt video som fortellerverktøy.

Hvorfor innholdsmarkedsføring?

For 100 år siden var det kontroversielt at avisen trykte annonser i avisen. Ved introduksjon var det for mange uvant. Siden det framgikk tydelig at annonsene ikke var redaksjonelt innhold, ble dette en viktig funksjon for lokalavisen av to årsaker. Det handlet om at lokalavisen kunne utvikle en arena som samlende torgfunksjon, en arena som førte til at lokale næringsdrivende nådde ut til sine kunder med sitt budskap. Derigjennom kunne de skape grunnlag for sin virksomhet og lokale arbeidsplasser.

I tillegg utgjorde annonsene for avisen viktig finansiering av journalistikk, samtidig som redaksjonell uavhengighet ble opprettholdt. Over tid har markedsføringen utviklet seg på mange måter, og særlig den digitale revolusjonen har åpnet for nye løsninger. Vår avis ønsker å utvikle seg med lokale annonsører, og gjør dette ved å tilby markedsføringsløsninger som gir annonsørene god effekt.

Innholdsmarkedsføring er i ferd med å etablere seg som et virkningsfullt markedsføringsprodukt i både internasjonale og nasjonale medier. Gjort på riktig måte, er det vår oppfatning at dette er et godt og viktig produkt som også lokale annonsører skal få tilgang til.

Hvordan ser vi forskjell?

Innholdsmarkedsføring er et rent kommersielt produkt. Redaksjonen i vår avis har ingenting med dette å gjøre. Derfor er det også viktig at leserne ser og forstår forskjellen på redaksjonelt og kommersielt innhold. Kravet til slikt skille understrekes tydelig i de etiske retningslinjene for medier, kalt Vær Varsom-plakaten, og særlig punkt 2.6.

Kommersielt innhold skal være tydelig merket. Dette er hos oss gjort med merking på forsiden, med ordet «Annonse» i bildet. Ved å klikke på saken, kommer leseren til en side som er vesentlig annerledes i utforming enn redaksjonelt innhold. Toppen av siden er merket med «Annonsebilag», og øverst i teksten ligger en merking av at innholdet er innholdsmarkedsføring. Virksomheten som er avsender av budskapet er tydelig merket med logo.l.

Tydelighet

For vår avis er det viktig at leserne umiddelbart ser og forstår forskjellen på innholdsmarkedsføring og ordinært redaksjonelt innhold. Akkurat som for 100 år siden er avisens redaksjonelle integritet og uavhengighet er usedvanlig viktig for oss. Dersom noen opplever at skillet og merkingen er utydelig, vil vi høre det så snart som mulig. Det er viktig at lokalavisen kan tilby gode og effektive markedsføringsprodukter, men vi vil ikke gjøre det på bekostning av vår troverdighet.

Lukk

Lærer gjennom jobb

Annonse fra Westcon Yards

- Jeg hadde ikke orket å sitte foran en dataskjerm hver dag. Det hadde blitt kjedelig. Her lærer jeg faget gjennom å jobbe, sier Emil Vikse Eikesdal. Han stortrives som sveiselærling på Westcon Yards.

Emil valgte TIP (teknikk og industriell produksjon) første året på videregående, før han gikk videre med industriteknologi på VG2.

- Industriteknologi er et av de bredeste fagene du kan velge, og gir et godt grunnlag hvis jeg vil utvide med et ekstra fagbrev senere, sier han. Mange har dobbelt fagbrev ved Westcon, og Emil vurderer også teknisk fagskole på sikt. En fagutdanning gir mange muligheter.

I farens fotspor

19-åringen er fra Ølensvåg, og hadde egentlig ikke sett for seg å jobbe ved hjørnesteinsbedriften.

Emil Vikse Eikesdal (Foto: Steffen Jenssen)

- Faren min jobber her, og jeg hadde ikke tenkt å følge i hans fotspor. Men så fikk jeg sommerjobb hos Westcon, og trivdes kjempegodt. Da jeg skulle søke læreplass var det hit jeg ville, forteller han.

Lærer mye

Han forteller at det er noe helt annet å jobbe praktisk med et fag enn å lære det teoretisk.

- Jeg lærte mer om sveising de første to månedene her enn jeg gjorde på to skoleår. Sveising er et bredt fagfelt, med forskjellige metoder, materialer og utstyr som skal mestres. Her blir det mange timer sveising hver dag, og da lærer en fort, sier Emil. Han skal opp til fagprøve i august, og vil søke jobb ved Westcon etterpå.


Avhengige av hverandre

Han forteller at arbeidsdagene kan være hektiske, med tidsfrister som skal holdes og mye som skal på plass samtidig.

- Vi er mange som er avhengige av hverandre, og det er alltid noen som venter på at du skal gjøre jobben din for at de får gjort sin. Det er også det som er så kjekt her, at alle er med og bidrar, og vi leverer et felles resultat, sier han.

Kennet Kaldheim (Foto: Steffen Jenssen)

Mange muligheter

- Det som er bra her er at du ikke er låst i en posisjon. Du kan utdanne deg videre, få et ekstra fagbrev, og velge å ta mer ansvar, sier Kennet Kaldheim.

Kennet begynte som mekanikerlærling i Westcon Yards i 2009. Etterhvert har han fått mer ansvar, som bas og formann, og han er også tillitsvalgt.


Et stort puslespill

Kenneth forteller om spennende arbeidsdager ved verftet.

- Det er et stort puslespill med mange involverte, og det eneste som er sikkert er at planen du starter opp med om morgenen blir forandret i løpet av dagen. Den variasjonen gjør det kjekt å jobbe her.

En viktig del av jobben er å sikre flyt i prosjektene.

- Det nytter ikke om du blir ferdig med din del av jobben hvis ingen andre får gjort sitt. God kommunikasjon er kjempeviktig her, og vi har et veldig godt arbeidsmiljø, forteller han.


Kan utvikle seg videre

For de som vil ha nye utfordringer er det mange muligheter.

- Flere velger å ta et ekstra fagbrev gjennom jobben, og vi oppmuntres til å ta ansvar som bas eller formenn. En kan også reise offshore i perioder, det har jeg selv gjort.


Skulle bli bilmekaniker

Det var ikke opplagt at det var skip og rigger Kennet skulle jobbe med. Da han var yngre var biler den store interessen.

- Jeg drev med motorsport, og ville bli bilmekaniker eller oppretter. Jeg søkte læreplass, men bedriften jeg var i kontakt med hadde ikke kapasitet til å ta imot lærlinger. Jeg søkte sommerjobb på Westcon, og ble i stedet tilbudt læreplass hos dem, forteller han.

Nå er Kennet glad for at han ikke endte med førstevalget.

- Jeg stortrives på Westcon, og har aldri savnet bilbransjen. Det er mye bedre å jobbe her, smiler han. 

Gunnlaug Habbestad (Foto: Steffen Jenssen)

Trenger flere flinke fagfolk

Etter noen krevende år er det lysere tider på Westcon Yards.

- Vi har merket nedgangen i oljenæringen, men nå er det mye som skjer. Vi trenger flere ansatte, sier HR-leder Gunnlaug Habbestad.

Westcon Yards er en del av Westcon-gruppen. Ved verftet i Ølensvåg kan du se stadig nye rigger og skip. Noen er der for en kortere periode, andre ligger lenge.

- Nå har vi flere oppdrag med grønne løsninger, som skip og rigger som installerer batteri og varmevekslere. Det er veldig fokus på energisparing og miljø, og det gir nye muligheter for oss, sier Gunnlaug.


Reiser ut til riggene

Det er bedre tider i oljenæringen, likevel forventer selskapet at det kommer færre rigger til Ølensvåg.

- Riggene er nyere og krever mindre vedlikehold. De ønsker å ligge minst mulig til kai. Derfor reiser vi heller offshore og utfører jobben mens de er i drift, forteller HR-lederen.


Satser på lærlinger

Nå skal verftet ansette flere fagfolk.

-Vi trenger rørleggere, sveisere og platearbeidere, spesielt for arbeid offshore. Vi ser også etter flere erfarne skipsmekanikere for verftet i Ølen og Karmsund. Formenn trenger vi også, både offshore og på verftet, sier Gunnlaug.

Westcon tar imot lærlinger hvert år.

- Vi pleier å ta inn 6-7 lærlinger hvert år, litt etter hvor mange søkere vi får fra forskjellige fagområder. Det er viktig for oss at ungdom kan stole på at det finnes læreplasser hos oss. Vi tar imot uansett om det er gode eller dårlige tider.

Jobb hos Westcon

Hva er bra med å jobbe hos dere?

Her er det mulig å utvikle seg veldig bredt, vi har mange forskjellige oppdrag. Du får mye kompetanse å bygge videre på og blir hele tiden utfordret med nye prosjekter og oppgaver. Det er ikke snakk om samlebånd og rutine her. Flere av de som jobber hos oss tar fagbrev nummer to gjennom jobben, og det er gode muligheter for å få lederansvar.

Hva skal til for å få læreplass hos dere?

Vi vil ha de som har lyst til å lære, som er motiverte, og vi har ikke krav til erfaring/ kunnskap før du begynner i jobb. Fravær er viktig, det ser vi på. Vi tar imot elever på utplassering, og det er en fin mulighet til å bli bedre kjent med dem. Da viser de hvilke holdninger de har. Det er viktig å kunne ta ansvar og være lærelysten. Og så er det noen grunnleggende ting som må være på plass: Møt på jobb i tide, vis interesse, og legg fra deg mobilen.

Hvordan ser fremtiden ut?

Det ser bra ut med jobb de nærmeste årene. I tillegg til tradisjonelle oppdrag gir grønne løsninger nye muligheter. Noe av det vi gjør kan kanskje erstattes med teknologi, men det vil alltid være bruk for gode håndverkere. Westcon er en merkevare, og vi leverer kvalitet som vi er stolte over.

Redaksjonen i Haugesunds Avis har ingen rolle i produksjonen av dette innholdet