Hva er innholdsmarkedsføring?

Innholdsmarkedsføring er et kommersielt annonseprodukt. Det betyr at det er en kommersiell aktør som skaper innhold som er av interesse for personer som virksomheten ønsker å nå ut til. Til dette kjøper de kommersiell markedsføringsplass i nettavisers annonsebilag, skilt fra redaksjonelt innhold.

God innholdsmarkedsføring gir leserne ny kunnskap og gode opplevelser. Gjennom dette bygges en relasjon mellom virksomheten og leseren, og virksomhetens omdømme og profil utvikles. Innholdet skal gi en merverdi for leseren, uavhengig av om man ønsker å forta kjøp. Innholdsmarkedsføring bruker tekst, bilder og eventuelt video som fortellerverktøy.

Hvorfor innholdsmarkedsføring?

For 100 år siden var det kontroversielt at avisen trykte annonser i avisen. Ved introduksjon var det for mange uvant. Siden det framgikk tydelig at annonsene ikke var redaksjonelt innhold, ble dette en viktig funksjon for lokalavisen av to årsaker. Det handlet om at lokalavisen kunne utvikle en arena som samlende torgfunksjon, en arena som førte til at lokale næringsdrivende nådde ut til sine kunder med sitt budskap. Derigjennom kunne de skape grunnlag for sin virksomhet og lokale arbeidsplasser.

I tillegg utgjorde annonsene for avisen viktig finansiering av journalistikk, samtidig som redaksjonell uavhengighet ble opprettholdt. Over tid har markedsføringen utviklet seg på mange måter, og særlig den digitale revolusjonen har åpnet for nye løsninger. Vår avis ønsker å utvikle seg med lokale annonsører, og gjør dette ved å tilby markedsføringsløsninger som gir annonsørene god effekt.

Innholdsmarkedsføring er i ferd med å etablere seg som et virkningsfullt markedsføringsprodukt i både internasjonale og nasjonale medier. Gjort på riktig måte, er det vår oppfatning at dette er et godt og viktig produkt som også lokale annonsører skal få tilgang til.

Hvordan ser vi forskjell?

Innholdsmarkedsføring er et rent kommersielt produkt. Redaksjonen i vår avis har ingenting med dette å gjøre. Derfor er det også viktig at leserne ser og forstår forskjellen på redaksjonelt og kommersielt innhold. Kravet til slikt skille understrekes tydelig i de etiske retningslinjene for medier, kalt Vær Varsom-plakaten, og særlig punkt 2.6.

Kommersielt innhold skal være tydelig merket. Dette er hos oss gjort med merking på forsiden, med ordet «Annonse» i bildet. Ved å klikke på saken, kommer leseren til en side som er vesentlig annerledes i utforming enn redaksjonelt innhold. Toppen av siden er merket med «Annonsebilag», og øverst i teksten ligger en merking av at innholdet er innholdsmarkedsføring. Virksomheten som er avsender av budskapet er tydelig merket med logo.l.

Tydelighet

For vår avis er det viktig at leserne umiddelbart ser og forstår forskjellen på innholdsmarkedsføring og ordinært redaksjonelt innhold. Akkurat som for 100 år siden er avisens redaksjonelle integritet og uavhengighet er usedvanlig viktig for oss. Dersom noen opplever at skillet og merkingen er utydelig, vil vi høre det så snart som mulig. Det er viktig at lokalavisen kan tilby gode og effektive markedsføringsprodukter, men vi vil ikke gjøre det på bekostning av vår troverdighet.

Lukk

Ekspertens tips til valg av utdanning

Annonse fra Haugesunds Avis

- Tenk både taktisk og med hjertet. Bjorn Dapi forsker på framtidens arbeidsmarked, og har noen tips til deg som skal velge utdanning.

Dapi er forsker i Statistisk sentralbyrå, og en del av jobben hans er å framskrive arbeidsmarkedet. Det betyr å beskrive hvordan utviklingen kan bli ut fra det vi vet i dag og ut fra det vi antar om utviklingen i norsk økonomi og i utlandet.

Teknologi forandrer spillereglene

Forskeren sier at det er vanskelig å spå nøyaktig hvordan framtiden blir.

- Teknologi forandrer spillereglene. Roboter, kunstig intelligens og automatisering vil gi store forandringer, uten at vi helt vet rekkevidden av det. Men arbeidskraft vil fortsatt være en knapp ressurs.


Her blir det behov for arbeidskraft

Vi lever lengre, befolkningen blir eldre, og det betyr at det blir flere jobber innen helse og omsorg. SSB sin framskriving viser at det også vil være behov for ansatte med fagutdanning i bygg og anlegg, håndverksfag, elektromekanisk og maskinfag.


Etterspørsel etter ansatte med høy utdanning

Høyere utdanning ser ut til å være et trygt valg, selv om tallet på de som har høy utdanning øker mer enn tallet på jobber.

Bjorn Dapi

- Når noen med lav utdanning pensjonerer seg ser vi at de blir erstattet med ansatte som har lengre utdanning. Teknologi og spesialisering gjør at vi trenger mange med høy utdanning, og du er godt rustet for fremtidens arbeidsmarked med en solid utdanning, sier Bjorn Dapi.


Det kan ta tid å få drømmejobben

De som velger lang utdanning, for eksempel innenfor økonomi og administrasjon eller humanistiske fag, må likevel være forberedt på at konkurransen om de beste jobbene kan bli større.

- Det kan ta litt tid å få drømmejobben, fordi det er så mange som har denne type høy utdanning. Kanskje må du jobbe noen år før du får den jobben du aller helst vil ha, sier forskeren.


Les også: Foreldrene - viktige rådgivere

Tre råd til deg som skal velge utdanning

Forskeren har noen gode råd til ungdom som skal ta valget om veien videre.

* Tenk både taktisk og med hjertet. Det kan være lurt å vurdere hva det vil være behov for fremover, samtidig som du tar hensyn til hva du interesserer deg for. Du skal bruke mye av tiden din på jobb, så det er viktig å finne noe du liker.

* Hent informasjon fra mange steder: Rådgivere, yrkesmesser, venner, foreldre og andre. SSB sine framskrivinger bidrar også med et viktig utgangspunkt. Hvis du kun hører på venner og familie får du ofte mange like råd. Derfor er det smart å få tips fra forskjellig hold for å få oversikt over alternativene du har.

* Husk at alle valg du tar og informasjon du har må oppdateres. Jobber, muligheter og arbeidsmarked forandrer seg. Det er smart å holde deg oppdatert - også etter at du har fått drømmejobben. 

Redaksjonen i Haugesunds Avis har ingen rolle i produksjonen av dette innholdet