Hva er innholdsmarkedsføring?

Innholdsmarkedsføring er et kommersielt annonseprodukt. Det betyr at det er en kommersiell aktør som skaper innhold som er av interesse for personer som virksomheten ønsker å nå ut til. Til dette kjøper de kommersiell markedsføringsplass i nettavisers annonsebilag, skilt fra redaksjonelt innhold.

God innholdsmarkedsføring gir leserne ny kunnskap og gode opplevelser. Gjennom dette bygges en relasjon mellom virksomheten og leseren, og virksomhetens omdømme og profil utvikles. Innholdet skal gi en merverdi for leseren, uavhengig av om man ønsker å forta kjøp. Innholdsmarkedsføring bruker tekst, bilder og eventuelt video som fortellerverktøy.

Hvorfor innholdsmarkedsføring?

For 100 år siden var det kontroversielt at avisen trykte annonser i avisen. Ved introduksjon var det for mange uvant. Siden det framgikk tydelig at annonsene ikke var redaksjonelt innhold, ble dette en viktig funksjon for lokalavisen av to årsaker. Det handlet om at lokalavisen kunne utvikle en arena som samlende torgfunksjon, en arena som førte til at lokale næringsdrivende nådde ut til sine kunder med sitt budskap. Derigjennom kunne de skape grunnlag for sin virksomhet og lokale arbeidsplasser.

I tillegg utgjorde annonsene for avisen viktig finansiering av journalistikk, samtidig som redaksjonell uavhengighet ble opprettholdt. Over tid har markedsføringen utviklet seg på mange måter, og særlig den digitale revolusjonen har åpnet for nye løsninger. Vår avis ønsker å utvikle seg med lokale annonsører, og gjør dette ved å tilby markedsføringsløsninger som gir annonsørene god effekt.

Innholdsmarkedsføring er i ferd med å etablere seg som et virkningsfullt markedsføringsprodukt i både internasjonale og nasjonale medier. Gjort på riktig måte, er det vår oppfatning at dette er et godt og viktig produkt som også lokale annonsører skal få tilgang til.

Hvordan ser vi forskjell?

Innholdsmarkedsføring er et rent kommersielt produkt. Redaksjonen i vår avis har ingenting med dette å gjøre. Derfor er det også viktig at leserne ser og forstår forskjellen på redaksjonelt og kommersielt innhold. Kravet til slikt skille understrekes tydelig i de etiske retningslinjene for medier, kalt Vær Varsom-plakaten, og særlig punkt 2.6.

Kommersielt innhold skal være tydelig merket. Dette er hos oss gjort med merking på forsiden, med ordet «Annonse» i bildet. Ved å klikke på saken, kommer leseren til en side som er vesentlig annerledes i utforming enn redaksjonelt innhold. Toppen av siden er merket med «Annonsebilag», og øverst i teksten ligger en merking av at innholdet er innholdsmarkedsføring. Virksomheten som er avsender av budskapet er tydelig merket med logo.l.

Tydelighet

For vår avis er det viktig at leserne umiddelbart ser og forstår forskjellen på innholdsmarkedsføring og ordinært redaksjonelt innhold. Akkurat som for 100 år siden er avisens redaksjonelle integritet og uavhengighet er usedvanlig viktig for oss. Dersom noen opplever at skillet og merkingen er utydelig, vil vi høre det så snart som mulig. Det er viktig at lokalavisen kan tilby gode og effektive markedsføringsprodukter, men vi vil ikke gjøre det på bekostning av vår troverdighet.

Lukk

Snart klar for fagprøven

Annonse fra Westcon P&A

- Jeg gruer meg litt, men det blir nok mest av alt spennende, sier Sverre Ramsfjell. Etter to år som lærling i Westcon Power & Automation i Ølen skal han opp til fagprøve i februar.

Vi møter Sverre ombord på nybygget «Taits», som tilhører et skotsk rederi. Han viser oss rundt, og underveis blir han stoppet av en representant fra rederiet. Kunden har et spørsmål om belysning, og Sverre svarer kjapt på feilfritt engelsk.

- Det er viktig å ha en god dialog med kunden, forklarer han etterpå.

- Det er deres bygg, og de følger det tett. I starten var det litt utfordrende, for jeg manglet mange faguttrykk på engelsk, men det kommer på plass etterhvert, sier 21-åringen.

Spennende med nybygg
Sverre begynte som lærling i august 2016. I løpet av læretiden har han fått være med på flere ulike prosjekter.

- Det skjer mye forskjellig her, og det betyr at en lærer noe hele tiden. Nybygg som dette er kjempekjekt. Da får en se hvordan alt er bygd opp og fungerer. 

Lokal læreplass
Sverre bor i Sandeid, og valgte elektro på videregående. Da han skulle søke læreplass var Westcon førstevalget.

- Det er en lokal bedrift, og jeg synes det virket som en spennende arbeidsplass, sier han. Og angrer ikke på valget.

- Det er et veldig godt arbeidsmiljø, det er sånn at jeg gleder meg til å gå på jobb. De som har vært her lenge er opptatt av at ingen er ferdig utlært, det er alltid noe nytt å sette seg inn i, forteller Sverre.

Fagbrev gir fast jobb
Når læretiden er fullført venter fast jobb i Westcon Power & Automation, og Sverre er klar for en variert arbeidshverdag.

- På sikt virker det kjekt å kunne reise offshore, så det kan jeg godt tenke meg. Men jeg er egentlig åpen for alle typer oppdrag. Det er mye å velge mellom her, sier Sverre Ramsfjell.



Sindre Jacobsen (Foto: Steffen Jenssen)

Internasjonalt i Ølensvåg

Sindre Jacobsen har vært en del av rotasjonsteamet i Westcon Power & Automation (WPA) i seks år, og reist verden rundt på oppdrag.

Nå jobber Sindre i Ølen, der det ligger 75 meter nybygg ved kaien til Westcon. Det skotske rederiet Klondyke Fishing Company får utrustet en ny tråler ved verftet. Båten skal være ferdig i mars, og det er kø av oransje kjeledresser som skal opp landgangen for å gjøre sin del av jobben.

Mange mil med kabel
Sindre har ansvaret for kabeltrekkingen. Totalt 80 000 meter kabel skal på plass i nybygget.

- Det er mye som skal skje på kort tid, og det er ganske hektisk når det står på. Men det er den beste følelsen når vi ser en båt vi har jobbet lenge med sette kursen ut fjorden.

Startet som lærling
Sindre begynte i WPA som lærling i 2006, og fikk jobb etter endt læretid. Noen år senere ble han en del av rotasjonsteamet, som reiser på oppdrag ute hos kundene.

- Det meste foregår i Nordsjøen, men jeg har også vært i Kina og Sør-Afrika, og på forskjellige verft langs kysten, sier han.

Jobb nærmere hjemme
Sindre bor i Etne, og med et barn som er 4 og tvillinger på 2 år ble det vanskeligere å ha en reisejobb.

- Jeg tok en prat med arbeidsgiver, og fikk en stilling her lokalt. Det er veldig fint at det blir lagt til rette når familiesituasjonen endres.

Mange land og kulturer
Og selv om han ikke reiser ut på jobb, er arbeidsdagen fortsatt internasjonal.

- Vi har kunder fra forskjellige land og kulturer. Det er fort folk fra 4-5 land, minst, samlet her på verftsområdet. De har ulike krav og arbeidsmetoder. Vi må tilpasse oss, samtidig som vi leverer den kvaliteten vi skal. Det gjør at jobben er veldig variert og kjekk, sier Sindre Jacobsen.

(Foto: Steffen Jenssen)


Bjørnar Tveit (Foto: Steffen Jenssen)

Trenger flere flinke fagarbeidere

- Det viktigste av alt er å ha gode fagarbeidere. Vi samarbeider tett med mange forskjellige kunder, og de som jobber her må trives med utfordringer og variasjon, sier Bjørnar Tveit.

Han er leder for installasjon i Westcon Power & Automation (WPA). Mye av arbeidet skjer ved verftet i Ølensvåg, i tillegg har de reiseoppdrag på rigger, skip, andre verft og industribedrifter.

- Det er stor aktivitet, og vi trenger både montører og formenn. Vi skal også ta inn lærlinger, som vi pleier hvert år. Det er viktig for oss å lære opp de som skal jobbe her i fremtiden.


















Jobb i Westcon Power & Automation

Hvem får lærlingplass og jobb hos dere?
Vi ser etter de som hatt sommerjobber, og gjerne en plan med det de har gjort. Intervjuet sier mye, og gir et godt grunnlag for evaluering sammen med kompetansebevisene. Vi ser at lokale folk blir her lenger, så nærområdet er viktig.

Hvilke råd har du til ungdom som ønsker en læreplass?
Vær frempå, søk sommerjobber, prøve å få utplassering i ulike bedrifter du synes er interessante. Utplassering er en kjempemulighet til å prøve litt forskjellig og få et inntrykk av en arbeidsplass, samtidig som en får vist seg frem. Stå på, og ikke være redd for å spørre og grave. Det er positivt å være aktiv og interessert.

Hvordan ser fremtiden ut?
Det ser bra ut langt ut i 2020, og det er en ganske lang horisont i vår bransje.

Bedriften har tilpasset seg endringer i markedet med mer mobilitet. Vi styrker derfor avdelingen med personell for reiseoppdrag, både med personell i fast rotasjon og for sporadiske reiseoppdrag. 

Redaksjonen i Haugesunds Avis har ingen rolle i produksjonen av dette innholdet