Hva er innholdsmarkedsføring?

Innholdsmarkedsføring er et kommersielt annonseprodukt. Det betyr at det er en kommersiell aktør som skaper innhold som er av interesse for personer som virksomheten ønsker å nå ut til. Til dette kjøper de kommersiell markedsføringsplass i nettavisers annonsebilag, skilt fra redaksjonelt innhold.

God innholdsmarkedsføring gir leserne ny kunnskap og gode opplevelser. Gjennom dette bygges en relasjon mellom virksomheten og leseren, og virksomhetens omdømme og profil utvikles. Innholdet skal gi en merverdi for leseren, uavhengig av om man ønsker å forta kjøp. Innholdsmarkedsføring bruker tekst, bilder og eventuelt video som fortellerverktøy.

Hvorfor innholdsmarkedsføring?

For 100 år siden var det kontroversielt at avisen trykte annonser i avisen. Ved introduksjon var det for mange uvant. Siden det framgikk tydelig at annonsene ikke var redaksjonelt innhold, ble dette en viktig funksjon for lokalavisen av to årsaker. Det handlet om at lokalavisen kunne utvikle en arena som samlende torgfunksjon, en arena som førte til at lokale næringsdrivende nådde ut til sine kunder med sitt budskap. Derigjennom kunne de skape grunnlag for sin virksomhet og lokale arbeidsplasser.

I tillegg utgjorde annonsene for avisen viktig finansiering av journalistikk, samtidig som redaksjonell uavhengighet ble opprettholdt. Over tid har markedsføringen utviklet seg på mange måter, og særlig den digitale revolusjonen har åpnet for nye løsninger. Vår avis ønsker å utvikle seg med lokale annonsører, og gjør dette ved å tilby markedsføringsløsninger som gir annonsørene god effekt.

Innholdsmarkedsføring er i ferd med å etablere seg som et virkningsfullt markedsføringsprodukt i både internasjonale og nasjonale medier. Gjort på riktig måte, er det vår oppfatning at dette er et godt og viktig produkt som også lokale annonsører skal få tilgang til.

Hvordan ser vi forskjell?

Innholdsmarkedsføring er et rent kommersielt produkt. Redaksjonen i vår avis har ingenting med dette å gjøre. Derfor er det også viktig at leserne ser og forstår forskjellen på redaksjonelt og kommersielt innhold. Kravet til slikt skille understrekes tydelig i de etiske retningslinjene for medier, kalt Vær Varsom-plakaten, og særlig punkt 2.6.

Kommersielt innhold skal være tydelig merket. Dette er hos oss gjort med merking på forsiden, med ordet «Annonse» i bildet. Ved å klikke på saken, kommer leseren til en side som er vesentlig annerledes i utforming enn redaksjonelt innhold. Toppen av siden er merket med «Annonsebilag», og øverst i teksten ligger en merking av at innholdet er innholdsmarkedsføring. Virksomheten som er avsender av budskapet er tydelig merket med logo.l.

Tydelighet

For vår avis er det viktig at leserne umiddelbart ser og forstår forskjellen på innholdsmarkedsføring og ordinært redaksjonelt innhold. Akkurat som for 100 år siden er avisens redaksjonelle integritet og uavhengighet er usedvanlig viktig for oss. Dersom noen opplever at skillet og merkingen er utydelig, vil vi høre det så snart som mulig. Det er viktig at lokalavisen kan tilby gode og effektive markedsføringsprodukter, men vi vil ikke gjøre det på bekostning av vår troverdighet.

Lukk

Aibel - mange muligheter for lærlinger

Annonse fra Aibel

Aibel er ikke bare blant Haugalandets aller viktigste bedrifter. Hvert år tar Aibel inn 50 lærlinger. De får unike muligheter til å bli en del av Norges viktigste næring.

Det er en gnistrende klar mandag og Haugesund og Risøy bader i gult morgenlys. Klokken har passert 08:30, men hos Aibel er arbeidshverdagen godt i gang. Over 1600 mennesker jobber her. Akkurat nå ligger det et produksjonsskip i dokken, i Nordsjøhallen begynner moduler til en plattform og ta form. På det store arealet som utgjør Aibel på Risøy er det full aktivitet. Inne i en stor hall kan man høre lyden av kraner, sveising, og mekanisk arbeid. En av dem som er i full gang med dagens innsats er Janicke Jaisua. Hun er 20 år og er fra Vikedal. Hun er lærling på andre året hos Aibel og er i full sving med å sveise små og store rørdeler som skal bli en del av en plattform.

Janicke Jaisua (Foto: Steffen Jenssen)

- Det er et veldig kjekt arbeid. Du ser fremgang og du må være nøyaktig, forteller Janicke som skal ta fagbrev til sommeren.

Janickes arbeid og nøyaktighet er helt avgjørende for Aibel. Alle som jobber her må gjøre sine tildelte oppgaver så godt som overhodet mulig. Alt blir sjekket og kontrollert. Når man bygger plattformer og installasjoner som skal stå i barske Nordsjøen må alt fungere til punkt og prikke.

- Jeg liker selvstendigheten ved det å være lærling. Jeg tjener egne penger og har flyttet hjemmefra. Når jeg har fri så har jeg fri, forteller hun.

Janicke jobber i et avlukke, som er en liten del av den store hallen. Her har hun verktøyet sitt og holder god orden. Midt i hallen ligger det blanke og skinnende rørdeler som venter på å bli sveiset sammen.

I Nordsjøhallen er det også full aktivitet. Her er det så høyt under taket at man kunne hatt en egen musikkfestival. Men nå er hallen full, fordi flere moduler er under bygging. Dypt inn i en modul til plattformen Dvalin jobber Jørgen Kronstad Jacobsen. Han er 19 år og er elektrikerlærling. Akkurat nå monterer han en varmekabel som skal gå langs et rør, slik at de ikke fryser når plattformen en gang kommer på plass i Nordsjøen.

Jørgen Kronstad Jacobsen (Foto: Steffen Jenssen)

- Det er utrolig kjekt å være lærling i Aibel. Vi får god opplæring og blir godt kjent med arbeidskolleger. Vi lærer veldig mye og får være med på viktige og spennende oppgaver. Vi gjør en skikkelig jobb, sier Jørgen.

Inne i modulen er det ledninger og trapper, stillas og rekkverk, rørgater og bokser - det er nesten utrolig at noen kan ha en oversikt. Men trives og finner frem.

- Du må kunne finne løsninger og improvisere. Dessuten må du være effektiv, vi skal jo bli ferdig innen fristen, sier Jørgen som har er i et lærlingløp på to og et halvt år.

- Etter fagbrev har jeg lyst å studere videre. Kanskje elektroingeniør, sier Jørgen Kronstad Jacobsen. 

Ellen Tvergrov

Ellen Tvergrov i Aibel er en av dem som er ansvarlig for lærlingene i Aibel. Hun har jobbet her lenge og vet hva som skal til og hva de ser etter når de ser etter lærlinger.

- Vi ser etter ungdom med lite fravær, greie karakterer, gode holdninger og som er interessert i å jobbe i industrien. Hvis du har dette er mye på plass, sier Ellen.

Hun forteller at lærlingene kommer inn i et godt miljø med andre lærlinger og lærer seg hvordan arbeidslivet fungerer.

- Lærlinger på Aibel har bratt læringskurve og utvikler seg voldsomt - selvsagt innen faget sitt, men også som menneske. Lærlinger blir ansvarlige, selvstendige og voksne, sier Ellen Tvergrov som trives svært godt med å jobbe med lærlinger.

- Det er så mye kjekke og flinke ungdommer, som kan så mye. Det er alltid stas når vi får nye lærlinger. Det gleder vi oss alltid til, sier Ellen.

På Aibel fortsetter arbeidsdagen og lunsjpausen er rett rundt hjørnet. Når skiftet til Janicke og Jørgen er unnagjort kan de dra hjem og slappe av, trene, være med venner og vite at de har unnagjort en skikkelig arbeidsinnsats - og ikke minst: lært enda noe mer.

Redaksjonen i Haugesunds Avis har ingen rolle i produksjonen av dette innholdet