Hva er innholdsmarkedsføring?

Innholdsmarkedsføring er et kommersielt annonseprodukt. Det betyr at det er en kommersiell aktør som skaper innhold som er av interesse for personer som virksomheten ønsker å nå ut til. Til dette kjøper de kommersiell markedsføringsplass i nettavisers annonsebilag, skilt fra redaksjonelt innhold.

God innholdsmarkedsføring gir leserne ny kunnskap og gode opplevelser. Gjennom dette bygges en relasjon mellom virksomheten og leseren, og virksomhetens omdømme og profil utvikles. Innholdet skal gi en merverdi for leseren, uavhengig av om man ønsker å forta kjøp. Innholdsmarkedsføring bruker tekst, bilder og eventuelt video som fortellerverktøy.

Hvorfor innholdsmarkedsføring?

For 100 år siden var det kontroversielt at avisen trykte annonser i avisen. Ved introduksjon var det for mange uvant. Siden det framgikk tydelig at annonsene ikke var redaksjonelt innhold, ble dette en viktig funksjon for lokalavisen av to årsaker. Det handlet om at lokalavisen kunne utvikle en arena som samlende torgfunksjon, en arena som førte til at lokale næringsdrivende nådde ut til sine kunder med sitt budskap. Derigjennom kunne de skape grunnlag for sin virksomhet og lokale arbeidsplasser.

I tillegg utgjorde annonsene for avisen viktig finansiering av journalistikk, samtidig som redaksjonell uavhengighet ble opprettholdt. Over tid har markedsføringen utviklet seg på mange måter, og særlig den digitale revolusjonen har åpnet for nye løsninger. Vår avis ønsker å utvikle seg med lokale annonsører, og gjør dette ved å tilby markedsføringsløsninger som gir annonsørene god effekt.

Innholdsmarkedsføring er i ferd med å etablere seg som et virkningsfullt markedsføringsprodukt i både internasjonale og nasjonale medier. Gjort på riktig måte, er det vår oppfatning at dette er et godt og viktig produkt som også lokale annonsører skal få tilgang til.

Hvordan ser vi forskjell?

Innholdsmarkedsføring er et rent kommersielt produkt. Redaksjonen i vår avis har ingenting med dette å gjøre. Derfor er det også viktig at leserne ser og forstår forskjellen på redaksjonelt og kommersielt innhold. Kravet til slikt skille understrekes tydelig i de etiske retningslinjene for medier, kalt Vær Varsom-plakaten, og særlig punkt 2.6.

Kommersielt innhold skal være tydelig merket. Dette er hos oss gjort med merking på forsiden, med ordet «Annonse» i bildet. Ved å klikke på saken, kommer leseren til en side som er vesentlig annerledes i utforming enn redaksjonelt innhold. Toppen av siden er merket med «Annonsebilag», og øverst i teksten ligger en merking av at innholdet er innholdsmarkedsføring. Virksomheten som er avsender av budskapet er tydelig merket med logo.l.

Tydelighet

For vår avis er det viktig at leserne umiddelbart ser og forstår forskjellen på innholdsmarkedsføring og ordinært redaksjonelt innhold. Akkurat som for 100 år siden er avisens redaksjonelle integritet og uavhengighet er usedvanlig viktig for oss. Dersom noen opplever at skillet og merkingen er utydelig, vil vi høre det så snart som mulig. Det er viktig at lokalavisen kan tilby gode og effektive markedsføringsprodukter, men vi vil ikke gjøre det på bekostning av vår troverdighet.

Lukk

Sparepenger realiserer boligdrøm

Annonse fra Haugesund Sparebank

Per Inge Sandvik (32) og Linda Nesheim (31) flyttet i februar inn i huset de det sisteåret har bygget på Urabø i vakre Vikedal. Drømmen om egen bolig realiserte de etter årevis med sparing. – Og gode råd fra en tilstedeværende bank, sier Per Inge.

Han er født og oppvokst i bygda, mens hun er fra Vats. Paret bodde for noen år siden i et hus ute på Fosen, men da barna kom, ønsket Per Inge og Linda å flytte nærmere familien.

– Det er ikke mange ledige tomtene igjen sentralt i Vikedal, så vi var heldige som fikk napp. Da vi fikk tak i den, solgte vi gamlehuset og leide oss et hus her i bygda, samtidig som vi satte i gang med byggeprosessen av det nye huset vårt samt intensivering av sparingen, forteller Per Inge.

I følge offisiell inntekts- og formuesstatistikk fra SSB i 2017, økte andelen av de som eier bolig i aldersgruppen 25-30 år fra 33,6 prosent i 2004 til 41,6 prosent i 2015. Tallene for de yngste boligkjøperne, de fra 18 til 24 år, viser at andelen i den samme ni år lange tidsperiode økte fra 5,8 prosent til 9,4 prosent.


 Gull verd med oppsparte midler

Hvordan kom så Per Inge og Linda seg inn på boligmarkedet?

– Da jeg kjøpte huset på Fosen, var mine foreldre kausjonister for noe av lånet, i tillegg til at jeg hadde en del oppsparte midler selv. På og i huset utførte jeg ganske mye restaurering og oppussing, så da det ble solgt var det en fin gevinst å få der, forteller Per Inge.

Han selv og foreldrene har i alle år vært kunder hos Haugesund Sparebanks avdeling i Vikedal. Av de bankansatte fikk han i ung alder høre at det var smart å spare.

– Grethe (Solheim) har jobbet der siden jeg som liten gutt trappet opp i banken for å tømme sparebøssen min, og hun pratet tidlig om dette med BSU-sparing.

Som 18-åring startet han å sette av midler på en BSU-konto. Linda har gjorde det samme siden hun var 19.

– De siste fire årene har det vært intensiv sparing. I de rundt 2,5 årene vi leide hus, hadde vi også muligheten til å spare ytterlig med midler, forteller Linda.

Rådgivere som følger opp

Per Inge har altså vært på fornavn med de bankansatte i Vikedal siden lenge før han behøvde å tenke på finansiering av egen bolig. Siden dét ble et faktum også for ham, har han vært i jevnlig dialog med sine økonomiske sparringpartnere. Han fremhever de bankansattes tilstedeværelse og imøtekommenhet som fortrinn ved det å være kunde i Haugesund Sparebank.

– Så bankens visjon om å være lokal, nær og personlig stemmer overens med deres egen kundeopplevelse?

– Ja, det vil jeg absolutt si. De er veldig imøtekommende når du ringer og tar kontakt, og forteller at det bare er å komme innom når det passer deg, enten det er for å signere ett eller annet eller for å ta et møte med dem. Når du da stikker innom, sitter de alltid klare, sier Linda.

– Et av hovedargumentene for å velge Haugesund Sparebank er jo at de er lokale. Og med sin ekspertise og rådgivere er de flinke til å bygge relasjoner med kundene sine, føyer samboeren til.

– Billigere enn forventet

Samboerparet forteller at det finansielle rundt boligbyggingen var avklart med banken på et tidlig stadium. Paret valgte også å bytte til Frende forsikring grunnet gunstig pris og gode vilkår i Haugesund Sparebank.

– Vi fikk et tilbud fra banken, samtidig som vi på forhånd hadde tenkt hvilke rammer vi ville holde oss innenfor. Våre ønsker og deres rammer matchet godt fra starten av. Bankens rammer var egentlig spott on sammenlignet med det vi så for oss. Eller, det ble vel faktisk 400 kroner billigere i måneden, smiler Per Inge.

Før og under byggingen av deres nye hjem, har de økonomiske rådene fra Haugesund Sparebank kommet godt med for småbarnsfamilien.

– Det er veldig bra avkastning på BSU-midlene. Til sammenligning hadde jeg en annen sparekonto som årlig ga en avkastning på rundt 2 000 kr, mens med BSU-kontoen er avkastningen rundt 8 000 kr i året, sier Per Inge.

Egeninnsats som egenkapital

32-åringen trekker også frem bankens tips vedrørende det å utføre egeninnsats, som kan godskrives som egenkapital, som et nyttig økonomisk tips fra banken.

– Egeninnsats er arbeid som du utfører selv under oppføringen av boligen. Vi malte for eksempel huset utvendig, bygget garasje og monterte kjøkkenet selv. Skulle vi leid en håndverker for å montere kjøkkenet, hadde han tatt rundt 1 000 kr timen. I stedet for å leie inn arbeidskraft har vi imidlertid skrevet en egenkostnad på rundt 300 kr timen for arbeidet vi har utført, som vi igjen altså har fått godskrevet som egenkapital.

Selve byggingen av det flotte huset med to plan og 206 kvm, tok vel et år – med byggestart i februar 2017 og tildeling av nøkler og innflytting i februar 2018. Med utsikt over store deler av Vikedal, stortrives barna Liva (4) og Jens (3) og foreldrene i sin nye bolig.

– Og nå har dere slått dere ned her i Roots-bygda for godt?

– Så absolutt. Tanken med hele huset er at det skal være en livsløpsbolig, så her blir vi nok i lang, lang tid, smiler Linda.

Redaksjonen i Haugesunds Avis har ingen rolle i produksjonen av dette innholdet