Hva er innholdsmarkedsføring?

Innholdsmarkedsføring er et kommersielt annonseprodukt. Det betyr at det er en kommersiell aktør som skaper innhold som er av interesse for personer som virksomheten ønsker å nå ut til. Til dette kjøper de kommersiell markedsføringsplass i nettavisers annonsebilag, skilt fra redaksjonelt innhold.

God innholdsmarkedsføring gir leserne ny kunnskap og gode opplevelser. Gjennom dette bygges en relasjon mellom virksomheten og leseren, og virksomhetens omdømme og profil utvikles. Innholdet skal gi en merverdi for leseren, uavhengig av om man ønsker å forta kjøp. Innholdsmarkedsføring bruker tekst, bilder og eventuelt video som fortellerverktøy.

Hvorfor innholdsmarkedsføring?

For 100 år siden var det kontroversielt at avisen trykte annonser i avisen. Ved introduksjon var det for mange uvant. Siden det framgikk tydelig at annonsene ikke var redaksjonelt innhold, ble dette en viktig funksjon for lokalavisen av to årsaker. Det handlet om at lokalavisen kunne utvikle en arena som samlende torgfunksjon, en arena som førte til at lokale næringsdrivende nådde ut til sine kunder med sitt budskap. Derigjennom kunne de skape grunnlag for sin virksomhet og lokale arbeidsplasser.

I tillegg utgjorde annonsene for avisen viktig finansiering av journalistikk, samtidig som redaksjonell uavhengighet ble opprettholdt. Over tid har markedsføringen utviklet seg på mange måter, og særlig den digitale revolusjonen har åpnet for nye løsninger. Vår avis ønsker å utvikle seg med lokale annonsører, og gjør dette ved å tilby markedsføringsløsninger som gir annonsørene god effekt.

Innholdsmarkedsføring er i ferd med å etablere seg som et virkningsfullt markedsføringsprodukt i både internasjonale og nasjonale medier. Gjort på riktig måte, er det vår oppfatning at dette er et godt og viktig produkt som også lokale annonsører skal få tilgang til.

Hvordan ser vi forskjell?

Innholdsmarkedsføring er et rent kommersielt produkt. Redaksjonen i vår avis har ingenting med dette å gjøre. Derfor er det også viktig at leserne ser og forstår forskjellen på redaksjonelt og kommersielt innhold. Kravet til slikt skille understrekes tydelig i de etiske retningslinjene for medier, kalt Vær Varsom-plakaten, og særlig punkt 2.6.

Kommersielt innhold skal være tydelig merket. Dette er hos oss gjort med merking på forsiden, med ordet «Annonse» i bildet. Ved å klikke på saken, kommer leseren til en side som er vesentlig annerledes i utforming enn redaksjonelt innhold. Toppen av siden er merket med «Annonsebilag», og øverst i teksten ligger en merking av at innholdet er innholdsmarkedsføring. Virksomheten som er avsender av budskapet er tydelig merket med logo.l.

Tydelighet

For vår avis er det viktig at leserne umiddelbart ser og forstår forskjellen på innholdsmarkedsføring og ordinært redaksjonelt innhold. Akkurat som for 100 år siden er avisens redaksjonelle integritet og uavhengighet er usedvanlig viktig for oss. Dersom noen opplever at skillet og merkingen er utydelig, vil vi høre det så snart som mulig. Det er viktig at lokalavisen kan tilby gode og effektive markedsføringsprodukter, men vi vil ikke gjøre det på bekostning av vår troverdighet.

Lukk

Fra vaffel til vipps

Annonse fra Haugesund Sparebank

Falkeid Idrettslag vil helst bruke all sin tid på idrettsglede, fotball og samhold. Etter at de gikk over til Vipps har kiosk-hverdagen blitt mye enklere. Pølsene og vaflene smaker minst like godt som før.

- Kan eg få ei pølsa og ein vaffel?

- Ja, det kan du!

- Kan eg vippsa?

- Ja, så klart!

Denne dialogen hadde virket fjern for kort tid siden, men den er faktisk helt reell og blir gjentatt oftere og oftere når det er cup, konsert, samling eller stevne – og det er kiosk- eller annet type salg. Slik som på denne dagen ved banene i Tysvær Idrettsanlegg. Falkeid Idrettslag er arrangør. Det lukter sommer, vafler, pølser og seiersglede. Noen scorer mål, noen redder en straffe. Drakter i ulike farger – barn i alle aldre som nyter bekymringsfrie dager med lek og idrett. Foreldre som står klar på sidelinja.

- Vi begynte med vipps med en gang Haugesund Sparebank anbefalte det for oss. Det gjør hverdagen for oss som klubb mye enklere, sier Mikal Benjamin Myklebust.

Han er daglig leder i Falkeid I.L

- Hvordan bruker dere vipps?

- Til kiosksalg, innbetaling av medlemsavgift, salg av drakter og klær, til egenandeler for turneringer og reiser - ja, så mye vi kan, forteller Mikal.

Falkeid er et skolebokeeksempel på hvordan lag og foreninger kan både få en enklere drift, men også økt inntjening.

- Fordelen med vipps for Falkeid er at vi stor grad slipper kontanter og foreldre kan betale for drakt eller turnering enten de står på kjøkkenet hjemme eller stranda i Spania, forteller han.

Fortsatt er det slik at mange foreldre kommer med kontanter når det er kamp eller cup. Men tendensen er klar. Flere og flere blir oppmerksomme på mulighetene som ligger i vipps.

Haugesund Sparebank er fremoverlent og rådgir alle lag og foreninger til å bruke vipps.

- Jeg opplever at vi får skikkelig god og personlig oppfølging av banken og vi kan bruke mer tid på barn og idrett enn på det administrative, sier Myklebust.

Haugesund Sparebank oppfordrer alle som driver lag og foreninger til å ta kontakt slik at de også kan bruke vipps i sin drift.

- Tenk på hvor utrolig bredt tilbud frivilligheten og dugnadsinnsatsen gir regionen vår. Tilbudet for barn og voksne er enormt. Nesten uansett hva ditt lag driver med kan du få det mye enklere ved å bruke vipps. Du finner oss i Haugesund, Amandasenteret, Tysvær, Sveio, Bømlo, Skjold, Vikedal og Ølen - her kan vi gi deg råd om vipps , forteller André Sæbø, som er markedssjef i Haugesund Sparebank.

Tilbake i kiosken har barna både slukket tørsten og spist seg mette. Det lukter fortsatt vafler og snart er det ny kamp. Nye mål skal scores og seiersbrøl skal ropes.

- Det er herlig å unngå kontanter i størst mulig grad, sier Mikal Benjamin i Falkeid Idrettslag.

Redaksjonen i Haugesunds Avis har ingen rolle i produksjonen av dette innholdet