Hva er innholdsmarkedsføring?

Innholdsmarkedsføring er et kommersielt annonseprodukt. Det betyr at det er en kommersiell aktør som skaper innhold som er av interesse for personer som virksomheten ønsker å nå ut til. Til dette kjøper de kommersiell markedsføringsplass i nettavisers annonsebilag, skilt fra redaksjonelt innhold.

God innholdsmarkedsføring gir leserne ny kunnskap og gode opplevelser. Gjennom dette bygges en relasjon mellom virksomheten og leseren, og virksomhetens omdømme og profil utvikles. Innholdet skal gi en merverdi for leseren, uavhengig av om man ønsker å forta kjøp. Innholdsmarkedsføring bruker tekst, bilder og eventuelt video som fortellerverktøy.

Hvorfor innholdsmarkedsføring?

For 100 år siden var det kontroversielt at avisen trykte annonser i avisen. Ved introduksjon var det for mange uvant. Siden det framgikk tydelig at annonsene ikke var redaksjonelt innhold, ble dette en viktig funksjon for lokalavisen av to årsaker. Det handlet om at lokalavisen kunne utvikle en arena som samlende torgfunksjon, en arena som førte til at lokale næringsdrivende nådde ut til sine kunder med sitt budskap. Derigjennom kunne de skape grunnlag for sin virksomhet og lokale arbeidsplasser.

I tillegg utgjorde annonsene for avisen viktig finansiering av journalistikk, samtidig som redaksjonell uavhengighet ble opprettholdt. Over tid har markedsføringen utviklet seg på mange måter, og særlig den digitale revolusjonen har åpnet for nye løsninger. Vår avis ønsker å utvikle seg med lokale annonsører, og gjør dette ved å tilby markedsføringsløsninger som gir annonsørene god effekt.

Innholdsmarkedsføring er i ferd med å etablere seg som et virkningsfullt markedsføringsprodukt i både internasjonale og nasjonale medier. Gjort på riktig måte, er det vår oppfatning at dette er et godt og viktig produkt som også lokale annonsører skal få tilgang til.

Hvordan ser vi forskjell?

Innholdsmarkedsføring er et rent kommersielt produkt. Redaksjonen i vår avis har ingenting med dette å gjøre. Derfor er det også viktig at leserne ser og forstår forskjellen på redaksjonelt og kommersielt innhold. Kravet til slikt skille understrekes tydelig i de etiske retningslinjene for medier, kalt Vær Varsom-plakaten, og særlig punkt 2.6.

Kommersielt innhold skal være tydelig merket. Dette er hos oss gjort med merking på forsiden, med ordet «Annonse» i bildet. Ved å klikke på saken, kommer leseren til en side som er vesentlig annerledes i utforming enn redaksjonelt innhold. Toppen av siden er merket med «Annonsebilag», og øverst i teksten ligger en merking av at innholdet er innholdsmarkedsføring. Virksomheten som er avsender av budskapet er tydelig merket med logo.l.

Tydelighet

For vår avis er det viktig at leserne umiddelbart ser og forstår forskjellen på innholdsmarkedsføring og ordinært redaksjonelt innhold. Akkurat som for 100 år siden er avisens redaksjonelle integritet og uavhengighet er usedvanlig viktig for oss. Dersom noen opplever at skillet og merkingen er utydelig, vil vi høre det så snart som mulig. Det er viktig at lokalavisen kan tilby gode og effektive markedsføringsprodukter, men vi vil ikke gjøre det på bekostning av vår troverdighet.

Lukk

Å bli foreldre er fantastisk - og kostbart

Annonse fra Haugesund Sparebank

Å bli foreldre er livets største og sterkeste opplevelse. Livet endrer seg og nå kommer det til å handle om bleieskift, glede, søvn, latter og samhold.

Overgangen fra å være et ungt par med full frihet, hvor du kan bestemme akkurat som du vil over egne penger og egen tid, kan være stor. Plutselig går dere fra å være to til tre. Nå er dere en liten familie. En familie trenger trygghet og dere skal gi barnet alt det trenger i sine første leveår.

Venter i spenning

To av dem som venter på det store underet er Malin og Adam. Hun er fra Haugesund, han er svensk. Det unge paret har en aktiv livsstil, er vant til å reise og være med venner. Nå står en ny fase i livet for tur.

- Det blir en liten prins, det blir en gutt, sier Malin stolt.

De har tenkt nøye gjennom hva som venter dem, men vet at det blir en stor overgang.

- Det er viktig å spare. Det kommer mange ting som koster penger, både nå og når de blir eldre. Dåp, konfirmasjon, sertifikat - ja, kanskje også en bil. Det er veldig viktig at barnet lærer, at det skjønner hva økonomi er. Det skal jo ikke være slik at man får alt rett i hendene, sier Malin videre.


Fine og dyre år

SIFO, Statens institutt for forbrukerforskning, har laget et budsjett som beregner hva det koster å ha barn. I tallene er det også inkludert mat, drikke, pleie, lek, fritid og kostnader til barnehage og etterhvert SFO (skolefritidsordning).

0–5 måneder: 22 000 kroner totalt

6–11 måneder: 26.000 kroner totalt

12–24 måneder: 87.000 kroner totalt

Det kan være lett å glemme at utgiftene kan øke betraktelig når man stifter familie. En ting er bleier, babygrøt og våtservietter. Større investeringer som barneseng, et skikkelig bilsete, en trygg barnevogn og stadig nye klær, er noe annet.

- Det er mange utgifter, og mange har nok ingen anelse om hva det koster å ha barn, sier Adam og Malin.

- Det er så mye å tenke på når du skal bli flere enn to. Jeg er glad vi har en bank vi kan gå til - hvor vi kan få gode råd, sier Adam.

Haugesund Sparebank har mange kunder i startfasen av familielivet, og hjelper gjerne både med nyttige råd, spareavtaler og ikke minst forsikringer.

Hilde Juul er ansvarlig for forsikring og møter mange nybakte foreldre. Hun oppfordrer foreldre til å sette seg inn i hvilke forsikringer de har og hva de føler de trenger.

Hvem er forsikring viktig for?

- Forsikring er ekstra viktig nå når dere skal bli foreldre. Livet handler ikke bare om deg nå, men også om barnet som er avhengig av deg. Livsforsikring skal hjelpe dem du har ansvar for hvis du dør eller blir alvorlig syk, forteller Hilde. Å tenke på uførhet og død kan være ubehagelig, men det er en del av det å være voksen. Kanskje gir det oss en annen trygghet når vi vet at vi har gjort hva vi kan.

Hvis jeg blir hardt skadet og ufør og ikke kan jobbe lenger - hva skjer da, vil det offentlige sikre meg?

- Staten vil jo hjelpe deg, men inntekten din blir kanskje halvert. En livsforsikring kan brukes til å dekke gjeld, støtte ungenes utdannelse, eller hjelpe til når de skal skaffe seg sin første bolig. Mange arbeidsgivere har gode forsikringer for sine ansatte. Sammen med Haugesund Sparebank finner dere den forsikringen som passer best til deres behov. Vi vet ikke hva livet vil bringe. Ingen forsikring kan sikre oss mot alt, men en livsforsikring gjør at de etterlatte - familien din, barna dine kan fortsette å leve uten de store endringene i økonomien. Derfor er forsikring så viktig, sier Hilde Juul i Haugesund Sparebank.

Tilbake på kjøkkenet til Malin og Adam er spenningen og forventningene fortsatt store.

- Det er rart at man kan være så glad i noen man aldri har sett eller møtt, sier Malin og Adam undrende.

Fem økonomiske råd til nybakte foreldre

1. Dagens unge er flinke til å kjøpe brukt. Kanskje har du venner eller søsken med barn som skal kvitte seg med masse barneutstyr - å arve er en fin ting. Det er fint at søsken og slekt ser hverandre i ting de eide før. Dessuten er det veldig smart økonomisk. Små barn rekker sjelden å slite ut klær og sko før de har vokst fra dem.

2. Ikke kjøp alt på en gang. Følg med på tilbud og kjøp utstyret når du trenger det.

3. Det er lett å kjøpe altfor mye klær til den nyfødte, men du trenger ikke så mange plagg av hver sort.

4. Bestem dere for et fast månedlig sparebeløp. Da har dere en buffer når større utgifter kommer.

5. Rosa for pike og blått for gutt? Er ikke det litt gammeldags? Velg farger på klærne som både jenter og gutter kan bruke. Da kan både søster og bror arve. Det samme gjelder sports- og skiutstyr. Velg smart.

Ta gjerne kontakt med Haugesund Sparebank for rådgivning og forsikring.

Redaksjonen i Haugesunds Avis har ingen rolle i produksjonen av dette innholdet