Hva er innholdsmarkedsføring?

Innholdsmarkedsføring er et kommersielt annonseprodukt. Det betyr at det er en kommersiell aktør som skaper innhold som er av interesse for personer som virksomheten ønsker å nå ut til. Til dette kjøper de kommersiell markedsføringsplass i nettavisers annonsebilag, skilt fra redaksjonelt innhold.

God innholdsmarkedsføring gir leserne ny kunnskap og gode opplevelser. Gjennom dette bygges en relasjon mellom virksomheten og leseren, og virksomhetens omdømme og profil utvikles. Innholdet skal gi en merverdi for leseren, uavhengig av om man ønsker å forta kjøp. Innholdsmarkedsføring bruker tekst, bilder og eventuelt video som fortellerverktøy.

Hvorfor innholdsmarkedsføring?

For 100 år siden var det kontroversielt at avisen trykte annonser i avisen. Ved introduksjon var det for mange uvant. Siden det framgikk tydelig at annonsene ikke var redaksjonelt innhold, ble dette en viktig funksjon for lokalavisen av to årsaker. Det handlet om at lokalavisen kunne utvikle en arena som samlende torgfunksjon, en arena som førte til at lokale næringsdrivende nådde ut til sine kunder med sitt budskap. Derigjennom kunne de skape grunnlag for sin virksomhet og lokale arbeidsplasser.

I tillegg utgjorde annonsene for avisen viktig finansiering av journalistikk, samtidig som redaksjonell uavhengighet ble opprettholdt. Over tid har markedsføringen utviklet seg på mange måter, og særlig den digitale revolusjonen har åpnet for nye løsninger. Vår avis ønsker å utvikle seg med lokale annonsører, og gjør dette ved å tilby markedsføringsløsninger som gir annonsørene god effekt.

Innholdsmarkedsføring er i ferd med å etablere seg som et virkningsfullt markedsføringsprodukt i både internasjonale og nasjonale medier. Gjort på riktig måte, er det vår oppfatning at dette er et godt og viktig produkt som også lokale annonsører skal få tilgang til.

Hvordan ser vi forskjell?

Innholdsmarkedsføring er et rent kommersielt produkt. Redaksjonen i vår avis har ingenting med dette å gjøre. Derfor er det også viktig at leserne ser og forstår forskjellen på redaksjonelt og kommersielt innhold. Kravet til slikt skille understrekes tydelig i de etiske retningslinjene for medier, kalt Vær Varsom-plakaten, og særlig punkt 2.6.

Kommersielt innhold skal være tydelig merket. Dette er hos oss gjort med merking på forsiden, med ordet «Annonse» i bildet. Ved å klikke på saken, kommer leseren til en side som er vesentlig annerledes i utforming enn redaksjonelt innhold. Toppen av siden er merket med «Annonsebilag», og øverst i teksten ligger en merking av at innholdet er innholdsmarkedsføring. Virksomheten som er avsender av budskapet er tydelig merket med logo.l.

Tydelighet

For vår avis er det viktig at leserne umiddelbart ser og forstår forskjellen på innholdsmarkedsføring og ordinært redaksjonelt innhold. Akkurat som for 100 år siden er avisens redaksjonelle integritet og uavhengighet er usedvanlig viktig for oss. Dersom noen opplever at skillet og merkingen er utydelig, vil vi høre det så snart som mulig. Det er viktig at lokalavisen kan tilby gode og effektive markedsføringsprodukter, men vi vil ikke gjøre det på bekostning av vår troverdighet.

Lukk

Hvor godt kjenner du din bankkvinne - eller bankmann?

Annonse fra Haugesund Sparebank

Før vi svarer på det spørsmålet kan vi like godt fyre av et til. Er dette relevante spørsmål å stille høsten 2018 mens digitaliseringen fosser frem og vi bærer på all verdens informasjon og alle har smarttelefonen i lomma. Hmm, tenkepause.

Ja, det er relevant, og det er ganske viktig. Kanskje ikke akkurat i dag, eller i morgen eller en søndags formiddag mens du rusler gjennom tørt høstløv og solstråler fra en lav høstsol treffer deg i ansiktet og noen roper muntert i skogen.

Men noen ganger trenger du noen å snakke med. Om huset, om forsikringen eller om pensjonen din. Javisst kan du bruke et call-senter som er plasser “gud-vet-hvor” eller chatte med en robot på en nettside, men er det slik vi vil ha det?

Vi tror ikke det.

Vi tror på møter mellom mennesker som kan dele av sin erfaring og sin kompetanse.

Derfor er våre rådgivere det viktigste vi har.

De er der for deg.

Vår erfaring er at når de store avgjørelsene og veivalgene skal tas er det best å sette seg ned ved bordet med noen man kjenner. Skal du bytte bolig, er det klokt å kjøpe hytte, hvordan blir pensjonen min, er jeg godt nok forsikret?

Vi som er rådgivere i Haugesund Sparebank bor og lever i samme region som deg.

Vi handler på matbutikken, vi følger ungene på trening og øvelse, vi står på sidelinja, vi steker vafler mens vi drømmer om en sydentur.

Kanskje nikker vi til hverandre på 17. mai, kanskje ses vi på den lokale dagligvarebutikken. Vi er bare en telefonsamtale unna.

I Haugesund Sparebank vil vi deg de beste rådene slik at du kan ta gode og trygge avgjørelser. Til beste for både deg og de du er glad i.

Det handler ikke om hvor ofte du går i banken. Det handler om hva du tar med deg fra de møtene. Går du ut dørene med den trygge følelsen, et smil på leppene, sommerfugler i magen, kanskje holder du i en varm hånd og dere går ut døra fra banken og ut i den friske nordavinden og høsten.

Spennende tider i vente, fine hverdager og kanskje en drøm som er hakket nærmere, men alltid denne grunnmuren av trygghet og kontroll.

Rådgiverne i Haugesund Sparebank er opptatt av lokalsamfunnet sitt og har mange ulike interesser. De står klare til å hjelpe deg med bank, pensjon og forsikring.

Redaksjonen i Haugesunds Avis har ingen rolle i produksjonen av dette innholdet