Hva er innholdsmarkedsføring?

Innholdsmarkedsføring er et kommersielt annonseprodukt. Det betyr at det er en kommersiell aktør som skaper innhold som er av interesse for personer som virksomheten ønsker å nå ut til. Til dette kjøper de kommersiell markedsføringsplass i nettavisers annonsebilag, skilt fra redaksjonelt innhold.

God innholdsmarkedsføring gir leserne ny kunnskap og gode opplevelser. Gjennom dette bygges en relasjon mellom virksomheten og leseren, og virksomhetens omdømme og profil utvikles. Innholdet skal gi en merverdi for leseren, uavhengig av om man ønsker å forta kjøp. Innholdsmarkedsføring bruker tekst, bilder og eventuelt video som fortellerverktøy.

Hvorfor innholdsmarkedsføring?

For 100 år siden var det kontroversielt at avisen trykte annonser i avisen. Ved introduksjon var det for mange uvant. Siden det framgikk tydelig at annonsene ikke var redaksjonelt innhold, ble dette en viktig funksjon for lokalavisen av to årsaker. Det handlet om at lokalavisen kunne utvikle en arena som samlende torgfunksjon, en arena som førte til at lokale næringsdrivende nådde ut til sine kunder med sitt budskap. Derigjennom kunne de skape grunnlag for sin virksomhet og lokale arbeidsplasser.

I tillegg utgjorde annonsene for avisen viktig finansiering av journalistikk, samtidig som redaksjonell uavhengighet ble opprettholdt. Over tid har markedsføringen utviklet seg på mange måter, og særlig den digitale revolusjonen har åpnet for nye løsninger. Vår avis ønsker å utvikle seg med lokale annonsører, og gjør dette ved å tilby markedsføringsløsninger som gir annonsørene god effekt.

Innholdsmarkedsføring er i ferd med å etablere seg som et virkningsfullt markedsføringsprodukt i både internasjonale og nasjonale medier. Gjort på riktig måte, er det vår oppfatning at dette er et godt og viktig produkt som også lokale annonsører skal få tilgang til.

Hvordan ser vi forskjell?

Innholdsmarkedsføring er et rent kommersielt produkt. Redaksjonen i vår avis har ingenting med dette å gjøre. Derfor er det også viktig at leserne ser og forstår forskjellen på redaksjonelt og kommersielt innhold. Kravet til slikt skille understrekes tydelig i de etiske retningslinjene for medier, kalt Vær Varsom-plakaten, og særlig punkt 2.6.

Kommersielt innhold skal være tydelig merket. Dette er hos oss gjort med merking på forsiden, med ordet «Annonse» i bildet. Ved å klikke på saken, kommer leseren til en side som er vesentlig annerledes i utforming enn redaksjonelt innhold. Toppen av siden er merket med «Annonsebilag», og øverst i teksten ligger en merking av at innholdet er innholdsmarkedsføring. Virksomheten som er avsender av budskapet er tydelig merket med logo.l.

Tydelighet

For vår avis er det viktig at leserne umiddelbart ser og forstår forskjellen på innholdsmarkedsføring og ordinært redaksjonelt innhold. Akkurat som for 100 år siden er avisens redaksjonelle integritet og uavhengighet er usedvanlig viktig for oss. Dersom noen opplever at skillet og merkingen er utydelig, vil vi høre det så snart som mulig. Det er viktig at lokalavisen kan tilby gode og effektive markedsføringsprodukter, men vi vil ikke gjøre det på bekostning av vår troverdighet.

Lukk

- Jeg opplevde det selv da jeg mistet moren min. Plutselig sto jeg der med både bolig og hytte

Annonse fra Haugesund Sparebank

Heldigvis hadde hun livsforsikring. Det gjorde situasjonen mye lettere. Da trenger man ikke haste avgårde for å selge unna, men kan heller gjøre det når det passer, forteller Elsa Aanensen.

Hun er skuespiller og produsent med en rekke teaterforestillinger bak seg, blant annet gjennom Scenekraft.

I Haugesund Sparebanks film spiller hun ikke seg selv når hun går langs Sandvesanden i nydelig morgenlys og filosoferer over livets skjørhet. Likevel har hun opplevd behovet for livsforsikring på flere måter, i sitt virkelige liv. Både da moren døde og når hun nå etablerer seg med hus og hjem.

- Jeg arvet et hus som måtte totalrenoveres. Frem til da hadde jeg ikke følt et stort behov for livsforsikring, men heller ikke tenkt så mye på det. Nå innså jeg og mannen min at vi satt med en gjeld som gjorde oss mer sårbare, forteller Elsa.

Elsa Aanensen, skuespiller.

På samme måte som når et familiemedlem dør kommer også ansvaret med voksenlivet.

Hva om den ene dør, hva om den ene blir hardt skadet og ufør. De vonde tankene om at livet kan ta en fæl vending. Elsa og ektefellen tegnet livsforsikring. Det betyr at hvis noe skulle skje kan familien fint leve i samme bolig - uten å bekymre seg for økonomien.

- Nå har vi også fått barn og da er det enda viktigere. Vi vet jo aldri hvordan livet ender, hva som vil skje, men en livsforsikring gir en slags trygghet, forteller Elsa.

Haugesund Sparebank har god kompetanse og hjelper til med å finne ditt forsikringsbehov.

Forsikring er ekstra viktig når dere skal bli foreldre. Livet handler ikke bare om deg nå, men også om barnet som er avhengig av deg.

Livsforsikring skal hjelpe de du har ansvar for hvis du dør eller blir alvorlig syk, forteller rådgiver Hilde Juul i Haugesund Sparebank.

Å tenke på uførhet og død kan være ubehagelig, men det er en del av det å være voksen. Kanskje gir det oss en annen trygghet når vi vet at vi har gjort hva vi kan.

- Hvis jeg blir hardt skadet og ufør og ikke kan jobbe lenger - hva skjer da, vil det offentlige sikre meg?

- Staten vil jo hjelpe deg, men inntekten din blir kanskje halvert. En livsforsikring kan brukes til å dekke gjeld, støtte ungenes utdannelse, eller hjelpe til når de skal skaffe seg sin første bolig.

Sammen med Haugesund Sparebank finner dere den forsikringen som passer best til deres behov.

- Vi vet ikke hva livet vil bringe. Ingen forsikring kan sikre oss mot alt, men en livsforsikring gjør at de etterlatte - familien din, barna dine - kan fortsette å leve uten de store endringene i økonomien. Derfor er forsikring så viktig, sier Hilde.

På Sandvesanden har morgenstund blitt til høylys dag. Vinden, lyset og bølgene er i stadig endring. Kommer skyene i horisonten nærmere eller blåser de bort? Elsa går videre mot nye teaterproduksjoner og fine hverdager, vel vitende om at livsforsikring er noe hun ikke trenger å tenke på.

Redaksjonen i Haugesunds Avis har ingen rolle i produksjonen av dette innholdet