Hva er innholdsmarkedsføring?

Innholdsmarkedsføring er et kommersielt annonseprodukt. Det betyr at det er en kommersiell aktør som skaper innhold som er av interesse for personer som virksomheten ønsker å nå ut til. Til dette kjøper de kommersiell markedsføringsplass i nettavisers annonsebilag, skilt fra redaksjonelt innhold.

God innholdsmarkedsføring gir leserne ny kunnskap og gode opplevelser. Gjennom dette bygges en relasjon mellom virksomheten og leseren, og virksomhetens omdømme og profil utvikles. Innholdet skal gi en merverdi for leseren, uavhengig av om man ønsker å forta kjøp. Innholdsmarkedsføring bruker tekst, bilder og eventuelt video som fortellerverktøy.

Hvorfor innholdsmarkedsføring?

For 100 år siden var det kontroversielt at avisen trykte annonser i avisen. Ved introduksjon var det for mange uvant. Siden det framgikk tydelig at annonsene ikke var redaksjonelt innhold, ble dette en viktig funksjon for lokalavisen av to årsaker. Det handlet om at lokalavisen kunne utvikle en arena som samlende torgfunksjon, en arena som førte til at lokale næringsdrivende nådde ut til sine kunder med sitt budskap. Derigjennom kunne de skape grunnlag for sin virksomhet og lokale arbeidsplasser.

I tillegg utgjorde annonsene for avisen viktig finansiering av journalistikk, samtidig som redaksjonell uavhengighet ble opprettholdt. Over tid har markedsføringen utviklet seg på mange måter, og særlig den digitale revolusjonen har åpnet for nye løsninger. Vår avis ønsker å utvikle seg med lokale annonsører, og gjør dette ved å tilby markedsføringsløsninger som gir annonsørene god effekt.

Innholdsmarkedsføring er i ferd med å etablere seg som et virkningsfullt markedsføringsprodukt i både internasjonale og nasjonale medier. Gjort på riktig måte, er det vår oppfatning at dette er et godt og viktig produkt som også lokale annonsører skal få tilgang til.

Hvordan ser vi forskjell?

Innholdsmarkedsføring er et rent kommersielt produkt. Redaksjonen i vår avis har ingenting med dette å gjøre. Derfor er det også viktig at leserne ser og forstår forskjellen på redaksjonelt og kommersielt innhold. Kravet til slikt skille understrekes tydelig i de etiske retningslinjene for medier, kalt Vær Varsom-plakaten, og særlig punkt 2.6.

Kommersielt innhold skal være tydelig merket. Dette er hos oss gjort med merking på forsiden, med ordet «Annonse» i bildet. Ved å klikke på saken, kommer leseren til en side som er vesentlig annerledes i utforming enn redaksjonelt innhold. Toppen av siden er merket med «Annonsebilag», og øverst i teksten ligger en merking av at innholdet er innholdsmarkedsføring. Virksomheten som er avsender av budskapet er tydelig merket med logo.l.

Tydelighet

For vår avis er det viktig at leserne umiddelbart ser og forstår forskjellen på innholdsmarkedsføring og ordinært redaksjonelt innhold. Akkurat som for 100 år siden er avisens redaksjonelle integritet og uavhengighet er usedvanlig viktig for oss. Dersom noen opplever at skillet og merkingen er utydelig, vil vi høre det så snart som mulig. Det er viktig at lokalavisen kan tilby gode og effektive markedsføringsprodukter, men vi vil ikke gjøre det på bekostning av vår troverdighet.

Lukk

Spar deg «rik» i 2019

Annonse fra Haugesund Sparebank

Det finnes så mange nyttårsforsett: Noen skal løpe maraton, noen skal trene, noen skal spise mindre godteri og noen skal lese flere bøker. Hva med å la 2019 bli sparingens år?

Du har det i deg! Tenk, du kan bli et råskinn på sparing. Du kan være den som har penger på bok, orden i sysakene og som klinker til med et herlig sparemål etter solid innsats. Fellestrekket for alle nyttårsforsett er jo at vi ønsker å endre oss, gjøre noen justeringer i hverdagen og livet vårt som vi mener kan bli litt bedre.

I Haugesund Sparebank ønsker vi å slå et slag for sparing. Og allerede nå vrenger du deg kanskje i kjedsomhet og håpløshet. Sparing, spar meg!!! Finnes det noe vanskeligere enn å spare? Så mange fristelser, så mange deilige hverdagsvaner som gjør livet bra. Men sannheten er at sparing aldri har vært så enkelt som nå. De aller fleste av oss greier å sette litt penger til side.

Det er en myte at den som sparer lever et kjedeligere liv enn den som bekymringsløst unner seg små og store kjøp etter innfallsmetoden. I Haugesund Sparebank tror vi det er motsatt. Det er den som sparer litt hver måned, som både har penger på lur og et mål i sikte som kanskje også trives best med hverdagen.

Våre beste sparetips for 2019

1. Ikke la lønnen gå rett til brukskontoen din
Bankkortet ditt er knyttet til brukskontoen, og det er fort gjort å miste litt oversikten over forbruket. Opprett en egen lønnskonto hvor du mottar lønn. Sett opp en fast overføring fra lønnskontoen til brukskontoen: Dette er den summen du har å bruke hver måned.

2. Ikke rør sparekontoen min!

Penger ut av syne er også ute av sinn. Opprett en sparekonto, og bestem deg for et fast beløp som du trekker fra lønnskonto på lønningsdag. Det trenger ikke være så mye, men sett av litt hver måned. Sparer du 833 per måned blir det 10.000 på et år. Tenk på det.

3. Kunsten å lure seg selv
Det er noe som heter Småsparing. Hver gang du trekker kortet ditt, settes det automatisk over et mindre beløp til sparekonto. Du kan for eksempel velge å runde opp til nærmeste tier. Dette kan du enkelt sette opp selv i nettbanken din! Og: Hvis noen skylder deg småbeløp kan du jo be dem betale inn på sparekontoen din.


4. Hvor forsvinner penga?
Liker du å kjøpe en kaffe hver morgen på vei til jobb, og lar du deg friste av sjokoladen som ligger rett ved kassen i matbutikken? Liker du også å kjøpe lunsj i kiosken og koser deg med netthandel på kveldstid? Tikroninger blir til hundrelapper og hundrelapper blir til tusenlapper. Du trenger ikke å kutte ut alt, men velg noe som gir deg ekte glede og sløyf resten av småkjøpene. En fancy kaffe hver dag er 1000 kroner i måneden. Er det verdt det, eller vil du heller reise til New York en gang i året?

5. Min drøm er mitt sparemål?
Det er enklere og mer motiverende å spare til et konkret mål. Kanskje ønsker du deg ny sofa, ny sykkel eller en ferietur til et bestemt mål. Gjør drømmen til virkelighet og sett deg et mål. Hvor mange måneder må du spare? Kanskje det går raskere enn du tror? Inkluder gjerne familien, kjæresten eller ektefellen i spareplanen din. Dersom du drømmer om å ha en bestemt sum på konto, så er selvsagt det også et godt mål. Da har du den beste fleksibiliteten hvis en god deal skulle dukke opp eller noe uforutsett skulle skje.

6. Deilig å dele
Gå gjennom faste utgifter og avtaler. Strømmetjenester som Netflix og HBO er ikke så dyre hver for seg, men det blir fort penger av det. Legger du til Spotify, noen fotballkanaler og kanskje et lydbokabonnement blir det mer enn man tror. Mange av disse abonnementene kan man dele - og trenger du alle?

7. Vær smart - tjen mer penger
Har du muligheter til en ekstra inntekt? Et rom du kan legge ut på airbnb, en hytte som står ubrukt, eller hva med å leie ut egen bolig når du selv er bortreist? Kan du ta videreutdanning, kurs eller sertifiseringer som gjør at du kan øke lønnen?

8. Lag et budsjett
Et budsjett trenger ikke å være komplisert. Trekk fra lån, avdrag, strøm , telefon, mat og andre faste utgifter. Hvor mye står igjen? Dette er spillerommet ditt. Hvor mye har du å rutte med i uka? Når du har funnet svaret sier det meste seg selv. Unngå bruk av kredittkort hvis du går tom like før lønning. Sjekk heller fryseboksen om det er noen middager å hente der, og knip igjen lommeboka så godt det lar seg gjøre.

Redaksjonen i Haugesunds Avis har ingen rolle i produksjonen av dette innholdet