Vurderer å bygge milliardbro i aluminium

ALUMINIUM: Bildet viser tversnitt av en brokasse, og det kan være aktuelt å bygge denne i aluminium mellom Jektevik på Stord og Hodnaneset på Tysnes.

ALUMINIUM: Bildet viser tversnitt av en brokasse, og det kan være aktuelt å bygge denne i aluminium mellom Jektevik på Stord og Hodnaneset på Tysnes. Foto:

Vegvesenet har sett på hva som kan redusere kostnadene på bro mellom Stord og Tysnes.

DEL

SAMFERDSEL: – Vegvesenet har gjennomført et utviklingsprosjekt for bro over Langenuen på strekninga E39 Stord-Os for å finne potensial for kostnadsreduksjoner, sier Daniel Tran, risikoingeniør i Statens vegvesen i en pressemelding.

Det var veier24 som først omtalte saken.

Broen er kostnadsberegnet til rundt fem milliarder kroner, og det er planlagt firefelts motorvei med 110 km/t på strekket. Hovedspennet er på om lag 1.200 meter, og den er planlagt mellom Jektevik og Hodnaneset.

Vegvesenet skriver at en brokasse i aluminium i stedet for stål kan redusere kostnadene med 14 millioner, men peker også på andre fordeler.

– En aluminiumsbro korroderer ikke fordi oksidbelegget til aluminium beskytter mot korrosjon. Derfor er ikke maling nødvendig. Aluminiumen i broen kan inneholde opp mot 70 prosent resirkulert materiale, og derfor er det både et klimavennlig og kostnadsreduserende materialvalg, sier Tran.

Han ser også til det lokale næringslivet, siden verftene har høy kompetanse på bygging av aluminium.

– Forskningen viser at det er mulig å bygge brokassen med stor grad av lokalt innhold ved aluminiumsverksteder i nærheten av der broen skal bygges. Det finnes også gode produsenter i utlandet. Siden vi tidligere har utført en konseptstudie med konvensjonell brokasse i stål, har det vært et godt sammenligningsgrunnlag for å sjekke om aluminiumsalternativet kunne være konkurransedyktig, sier Tran.

I tillegg blir det foreslått å etablere en samlebåndsfabrikk som til fulle kan utnytte effektiviteten fra automatiske sveise- og byggeteknikker, sier Tran.

Artikkeltags